De buitentemperatuur daalt, vochtig weer neemt toe: daar is die ellende van de beslagen autoruiten weer. Hoe ontstaat condens op autoramen eigenlijk en wat kun je ertegen doen?

Het is evident dat beslagen ruiten het zicht van de autobestuurder op het overige verkeer ernstig belemmeren. Dat levert volgens de wetgever zó veel gevaar op, dat er een fikse boete op staat. Feitcode P041A, jargon voor rijden met te weinig zicht rondom, is goed voor 250 euro en nog eens 9 euro administratiekosten.

Overigens benadrukt een woordvoerder van het Openbaar Ministerie (OM) dat dit bedrag nu onder de loep ligt en er een verhoging aan zit te komen. In de Boetebase op de website van het OM is het actuele boetebedrag te vinden.

“Vocht komt in de auto door natte kleding en onze eigen adem.”

Beslagen ruiten ontstaan door waterdamp in het auto-interieur dat door aanraking met de koude autoruiten afkoelt en condenseert. Een eenvoudige oplossing lijkt het weren van vocht in het interieur, maar een natgeregende jas is vaak al voldoende om het vochtpercentage naar grote hoogten te stuwen.

En wat te denken van de adem van een stel uitgelaten koters op de achterbank op weg naar een herfstvakantie-uitje of een natte hond in de bagageruimte? Gelukkig is er wel degelijk het een en ander aan te doen.

Tip 1: Zorg voor schone ruiten

Aan de binnenzijde van autoruiten slaat veel vuil neer, wat een absorberend laagje vormt. Dit maakt het een stuk lastiger om beslagen ramen te ontwasemen. Zorg daarom voor schone ruiten.

"Gebruik voor het schoonmaken daarvoor een speciale autoruitenreiniger en papier", tipt eigenaar Leon Jansen van de gelijknamige autopoetserij in Duizel. "Universele huishoudspray laat een laagje achter dat voor 'lichtharpen' kan zorgen bij fel invallend licht van bijvoorbeeld een laagstaande zon of de koplampen van tegenliggers. Heb je last van hardnekkige condens op de autoruiten, dan kunnen we een coating die vocht afdrijft aanbrengen."

Overigens zijn sigarettenrook en hondenadem funest: dit laat zeer hardnekkig vuil achter op de ruiten. Water met een scheut schoonmaak-ammoniak is dan vaak de enige methode om het glas weer schoon vet- en vuilvrij te maken.

Tip 2: Gebruik de airco

Een ander wapen in de strijd is de airconditioning. Die haalt vocht uit de binnenlucht en voert dat naar buiten af.

Daardoor bewijst de voorziening niet alleen op warme dagen, maar ook in de miezerherfst zijn nut, want droge lucht laat minder condens op de ruiten achter. "Maar de airco zorgt ook voor vervuiling van het raam, waardoor condens hardnekkig kan zijn", voegt Jansen daaraan toe.

Staat je airco aan en blijven de ramen steeds opnieuw beslaan? Controleer dan of de recirculatiestand van het ventilatiesysteem aanstaat. Zo ja, dan wordt afgevoerd vocht steeds weer opnieuw de auto in geblazen.

Tip 3: 'Niet met je handen aan het raam!'

De condens kun je eenvoudig wegwissen met een raamtrekker. Gebruik alleen in uiterste noodzaak je handen als 'wissers'. Je brengt niet alleen huidvet op het glas aan, maar veegt bovendien het vuil bij elkaar wat dikke strepen veroorzaakt.

Een aloude zeemspons kan soelaas bieden, mits je deze regelmatig uitspoelt. In talloze videotutorials komen we afwasmiddel, tandpasta, scheerschuim en zelfs halve uien tegen als middelen om condens te voorkomen.

Tip 4: Weg met de nattigheid

De lucht waarmee je auto-interieur geventileerd wordt, komt bij de voorruit binnen en gaat via de bagageruimte weer naar buiten. Zorg dat de luchttoevoer vrij is van (natte!) bladeren en dat het interieurfilter regelmatig ververst wordt.

Natte spullen, zoals kleding of schoenen, kun je het beste in de bagageruimte leggen, dus zo dicht mogelijk bij de luchtafvoer. Bakjes met ongekookte witte rijst of poreuze zakjes met silicakorrels zijn ook prima om vocht te halen uit een auto die veel stilstaat.

Tip 5: Los het vocht op met warmte

Een van de eerste dingen die je leert op de middelbare school is dat warme lucht meer vocht kan bevatten dan koude lucht. Door de temperatuur van de ruiten te verhogen is er minder kans dat lucht gaat condenseren.

Bij een 'ouderwetse' auto met verbrandingsmotor komt de verwarming pas na een aantal kilometers op temperatuur, maar laat op verzoek van het milieu je auto niet stationair warmdraaien. De optie voorruitverwarming of een elektrische bijverwarming is dan ideaal.

De verwarming van een elektrische auto werkt echter onafhankelijk van de motor en kan ook zijn werk doen terwijl de auto aan de laadpaal staat. Zo rijd je weg met ontwasemde ramen.