De elektrische Microlino is een van de opzienbarendste auto's van dit moment: je stapt via de voorkant in en ook zijn bolle vorm maakt hem uniek. De fabrikant wil hem volgend jaar in Nederland op de markt brengen. Het rijden in deze dwerg is wel even anders, blijkt uit een eerste test van AutoWeek.

Als je meestal alleen of hooguit met z'n tweeën op pad bent en geen lange ritten maakt, heb je niet veel auto nodig. De elektrodwerg Microlino brengt het autorijden terug tot de kern. Smart probeerde het al rond de eeuwwisseling, met zijn tweezits fortwo. De Microlino is van hetzelfde laken een pak, maar zijn concept is nóg opzienbarender.

Nu eens geen SUV of grote stationwagon: met dit elektrische karretje wil de Zwitserse fabrikant Micro ingaan tegen de trend van alsmaar groter wordende auto's. Tegelijkertijd moet hij ook met zijn unieke retrodesign de koper verleiden.

Het hoofdkantoor van de makers is gevestigd in het Zwitserse Zürich, op de bovenste etage van een huis. Op de begane grond is een plaatwerkerij gevestigd. Voor het kantoor staan enkele schattige, bolvormige autootjes: de Microlino's.

“We wilden een tijdloos design.”
Merlin Ouboter, marketingdirecteur Micro

Al bij de eerste aanblik is het lastig een glimlach te onderdrukken. "We wilden een tijdloos design, dat voortborduurt op het design van de dwergauto's uit de jaren vijftig", aldus Merlin Ouboter, marketingdirecteur van Micro.

De naar voren scharnierende deur roept natuurlijk direct associaties op met de klassieke BMW Isetta. Dat wil echter niet zeggen dat de Microlino simpelweg een kopie is. Hij oogt modern dankzij de doorlopende lichtlijnen voor en achter en de in de buitenspiegels geïntegreerde ledkoplampen.

Via de voordeur stap je in. Je moet je alleen wel even langs het stuur en het piepkleine dashboard wurmen.

Via de voordeur stap je in. Je moet je alleen wel even langs het stuur en het piepkleine dashboard wurmen.
Via de voordeur stap je in. Je moet je alleen wel even langs het stuur en het piepkleine dashboard wurmen.
Foto: Autoweek

Binnenin gaat het er niet spartaans aan toe

Beide inzittenden nemen plaats via de voordeur. Je moet je wel even langs het stuur en het piepkleine dashboard wurmen. Het stuur en de stuurkolom kun je niet verstellen en je zit op een bank. Een nadere bestudering leert dat het elektrische autootje is voorzien van verwarming, een audiosysteem met bluetooth, een smartphonehouder en zelfs stoelverwarming. Ondanks zijn compacte formaat is dit dus geen spartaans apparaat.

Tijdens het rijden wordt al snel duidelijk dat het leeggewicht van circa 500 kilo kinderspel is voor de slechts 15 pk sterke elektromotor. Zelfs met twee personen aan boord is met 50 kilometer per uur heuvel op rijden geen probleem. De auto heeft een topsnelheid van 90 kilometer per uur, wat wel veel sneller aanvoelt.

Je beleeft best rijplezier in de Microlino, bijvoorbeeld in bochten. Dankzij de relatief grote spoorbreedte achter en de onafhankelijke wielophanging kun je hem prima door een bocht jagen. De besturing is niet bekrachtigd, maar de overbrenging daarvan is prettig direct.

Wel gaat het er in het hier geteste prototype behoorlijk lawaaierig aan toe als gevolg van het ontbreken van isolatiemateriaal. Dat zal in de aanloop naar de serieproductie nog worden verbeterd, belooft de fabrikant, en hetzelfde geldt voor de zitpositie.

Eenmaal onderweg oogst de Microlino vooral sympathie. Mensen halen hun smartphones tevoorschijn en kijken het slechts 2,43 meter lange autootje na. De Microlino biedt plaats aan twee personen en enige bagage: je kunt probleemloos twee kratten bier kwijt in de bagageruimte.

Binnenin gaat het er niet spartaans aan toe. Zelfs stoelverwarming ontbreekt niet.

Binnenin gaat het er niet spartaans aan toe. Zelfs stoelverwarming ontbreekt niet.
Binnenin gaat het er niet spartaans aan toe. Zelfs stoelverwarming ontbreekt niet.
Foto: Autoweek

Met een volle accu kun je tot 200 kilometer ver rijden

Tijd om koers te zetten richting de thuisbasis, hoewel de accu nog genoeg energie heeft om verder te rijden. De fabrikant geeft een maximale actieradius van 125 kilometer op voor de 8 kWh-accu en zelfs 200 kilometer in het geval van de 14,4 kWh-accu. Na vier uur laden via het stopcontact thuis kun je weer op pad met een volle accu. "Je moet de Microlino niet zien als een volwaardige auto, maar voor korte ritten en woon-werkverkeer zou het best een optie kunnen zijn", luidt de slotconclusie van AutoWeek.

De Microlino bevindt zich momenteel in de homologatiefase: een technische keuring die nodig is om toegelaten te worden op de Europese wegen. Het is de bedoeling dat de eerste exemplaren nog eind dit jaar worden afgeleverd, met een prijskaartje van circa 12.000 euro. De fabrikant meldde onlangs dat inmiddels zo'n 22.000 mensen serieuze interesse hebben getoond. En dat was nog vóór het allereerste publieke optreden op de internationale autotentoonstelling IAA, vorige maand in München.

Hoewel geïnspireerd op de klassieke BMW Isetta, oogt de Microlino wel degelijk als een auto van deze eeuw.

Hoewel geïnspireerd op de klassieke BMW Isetta, oogt de Microlino wel degelijk als een auto van deze eeuw.
Hoewel geïnspireerd op de klassieke BMW Isetta, oogt de Microlino wel degelijk als een auto van deze eeuw.
Foto: Autoweek

De Microlino trekt veel bekijks.

De Microlino trekt veel bekijks.
De Microlino trekt veel bekijks.
Foto: Autoweek