De Peugeot 308, een van de meeste verkochte Franse auto's in Nederland, is compleet vernieuwd. AutoWeek voelde hem al aan de tand en constateert dat de nieuwe, derde generatie gebruiksvriendelijker is dan de vorige.

De huidige, alweer uit 2013 stammende 308 staat er op dit moment in de Peugeot-showroom een beetje verloren bij tussen de 208, 508 en een serie verse SUV's. De geheel nieuwe, derde generatie van Peugeots middenklasser, die binnenkort naar Nederland komt, oogt daarentegen veel scherper en zelfs agressiever. De scherpe lijnen en opvallende led-slagtanden maken hem direct herkenbaar als Peugeot.

Dat de auto zich meer in het asfalt lijkt vast te bijten, komt ook doordat hij lager en langer is dan ­voorheen. De wielbasis van de hatchback ('Berline', in Peugeot-taal) nam met 5,5 centimeter toe. Die van de SW (stationwagon) bleef gelijk, maar is nog altijd zo'n 5 centimeter langer dan die van de gewone 308.

Toch merk je weinig ­verschil in beenruimte achterin, die in beide varianten maar net voldoende is voor een volwassene van 1,84 meter. Hoofdruimte is er in beide ­gevallen genoeg en dat geldt ook voor ­bagageruimte. De hatchback leverde weliswaar iets in, maar opereert met 412 liter nog ­altijd aan de ­bovenkant van dit segment. De SW biedt traditiegetrouw een riante inhoud van 608 tot 1.634 liter.

“De vormgeving is een interessante mix van oude en nieuwe elementen.”
Testredactie AutoWeek

Een sportieveling is deze Peugeot niet

De nieuwe 308 is niet alleen lager, maar voelt door de fijne diepe stoel ook echt zo aan. Dat blijkt goed te werken in combinatie met het i-cockpitconcept, want het kleine stuur zit het zicht op het altijd ­digitale instrumen­tarium zelden in de weg.

Een sportieveling is de nieuwe 308 zeker niet, maar het onderstel biedt een fijn ­compromis. De auto voelt in deze relatief eenvoudige vorm lekker lichtvoetig aan en ­verwerkt oneffenheden op een stevige, maar comfortabele manier.

Ook het interieur van de ­instap-308 oogt netjes verzorgd, terwijl er toch een heleboel verschillen zijn tussen deze versie en een afgeladen GT. De vormgeving is herkenbaar Peugeot en toch fris, het materiaalgebruik is keurig. De afwerking ook, al zit er wel een flink ongelijke kier tussen deurpaneel en dashboard.

De bediening is gebruiksvriendelijker dan voorheen.

De bediening is gebruiksvriendelijker dan voorheen.
De bediening is gebruiksvriendelijker dan voorheen.
Foto: Autoweek

De bedieningsclusters zijn aanzienlijk logischer ingedeeld

De vormgeving is een interessante mix van oude en nieuwe elementen. Zo zit het nieuwe Peugeot-embleem op een bekend stuur, maar dat stuur is wel voorzien van nieuwe knoppen. Daar lijkt goed over na­gedacht, want de clusters zijn aanzienlijk logischer ingedeeld dan bij de Peugeots van de afgelopen jaren.

Een 10-inchtouchscreen is standaard, net als een digitaal instrumen­tarium. Ook dat laat zich net even anders bedienen dan voorheen. Alles gaat nu eigenlijk via de knoppen op de uiteinden van de bedienings­hendels aan de stuur­kolom, en dat werkt prettig. Het touch­screen biedt toegang tot een nieuwe en fiks verbeterde infotainmentomgeving, die duidelijk logischer werkt en veel moderner oogt dat wat Peugeot tot nu toe gebruikt. De reactiesnelheid is niet top, maar wel ­beter en meestal voldoende, al hadden we nog wat kleine vastlopers.

Duurdere versies krijgen het Edge-scherm, wat betekent dat er een tweede touchscreen wordt toegevoegd met variabel in te delen 'tegels'. De functies in die rij zijn verrassend specifiek. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een vaste temperatuur voor de klimaatregeling als snelkoppeling in te stellen, zodat je in één tik naar de temperatuur van je voorkeur gaat. In plaats van dit vernuftige schermpje heeft de eenvoudigere 308 echter een knoppencluster voor de klimaatbeheersing: een ware verademing.

Dit is een van de vele punten waaruit blijkt dat de nieuwe 308 een goed doordacht product is, dat zeker in het bedieningsgemak een flinke slag maakt ten opzichte van zijn voorganger.

Alle specificaties en prijzen van de nieuwe Peugeot 308 vind je hier in de database van AutoWeek.

De nieuwe 308 is meteen ook als plug-inhybride verkrijgbaar.

De nieuwe 308 is meteen ook als plug-inhybride verkrijgbaar.
De nieuwe 308 is meteen ook als plug-inhybride verkrijgbaar.
Foto: Autoweek

Motoren: benzine, plug-inhybride of diesel

  • Beide carrosserievarianten van de nieuwe 308 zijn vanaf het begin leverbaar als 180 of 225 pk sterke plug-inhybride. Dat kost wat bagageruimte, maar met name de SW doet het in vergelijking met zijn PHEV-concurrenten alsnog erg netjes op dat vlak. Naast de plug-ins keert de vertrouwde 1.2 PureTech-benzinemotor terug met 110 of 130 pk. Ook is er een diesel, die eveneens 130 pk levert. AutoWeek kreeg de kans om in de eenvoudigste uitvoering te rijden, een Active Pack Business met de PureTech 110. Daar valt zelfs in de heuvels aan de Franse zuidkust goed mee te leven, zo blijkt. Je moet natuurlijk geen overdaad verwachten, maar met een 0-100-tijd van 10,5 seconden en een bij 1.750 toeren beschikbaar koppel van 205 Nm is de instap-308 niet ondergemotoriseerd. Hij vertoont de gretigheid die bekend is van andere varianten van deze 1.2, waarbij de driecilinder een aardige roffel laat horen. De zwakste versie is altijd gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Die schakelt zoals zo vaak bij Peugeot: een beetje 'rubberig', maar ook soepel en makkelijk.
Eerste rijtest: Peugeot 308
762
Eerste rijtest: Peugeot 308