Het grijze kenteken, dat bedoeld is om ondernemers een belastingvoordeel te bieden bij zakelijk gebruik van de bedrijfsauto, kent een aantal belangrijke vereisten. Niet iedere auto waarvan de achterbank eruit is gesloopt komt namelijk in aanmerking voor belastingvoordelen. Dit zijn de regels.

Veranderingen in de Nederlandse autobelastingen zijn schering en inslag. Het grijze kenteken is daarvan een voorbeeld: vóór 1988 kon je namelijk als particulier simpelweg volstaan met het verwijderen van de achterbank van je hatchback om belastingvoordelen te ontvangen. Uiteraard maakten veel mensen hiervan gretig gebruik, waardoor de overheid gaandeweg steeds meer eisen toevoegde aan het lijstje waaraan je moest voldoen om in aanmerking te komen voor het belastingvoordeel.

Vanaf 2005 geldt het fiscale voordeel alleen nog maar voor ondernemers. Dat betekent niet dat je als particulier geen auto met grijs kenteken kunt rijden, maar je moet dan wel gewoon bijna de volle mep aan mrb en eventueel verschuldigde bpm betalen. Alleen mindervaliden die voor hun vervoer afhankelijk zijn van een bestelauto komen nog in aanmerking voor een uitzondering.

Vandaag zoomen we in op de categorieën die het meest tot de verbeelding spreken: het ombouwen van SUV's en pick-uptrucks. Per voertuigcategorie zijn dit vandaag de dag de vereisten waar een grijs kenteken voor de Belastingdienst aan moet voldoen.

Ombouw van een SUV

De ombouw van een SUV naar grijs kenteken is in trek bij ondernemers. Dat ombouwen kan ook zonder het dak te verhogen, maar dan moet er een vaste tussenwand achter de voorstoelen zijn aangebracht over de volledige breedte en hoogte van de auto. Deze wand mag één of meer vaste ramen naast elkaar hebben met een hoogte van maximaal 40 centimeter.

Voor het formaat van de laadruimte geldt dat deze minimaal 125 centimeter lang en ten minste 98 centimeter hoog moet zijn over een lengte en breedte van ten minste 125 en 20 centimeter. Ook moeten alle achterste zijruiten vervangen zijn door panelen van 'ondoorzichtig en vormvast materiaal', wel mag aan de rechterzijde van de laadruimte nog één zijruit doorzichtig blijven.

Overigens mag je de ondoorzichtige panelen niet in de bestaande raamrubbers plaatsen en moeten ze rechtstreeks aan de carrosserie vastgelast of -gelijmd worden. Het simpelweg blinderen van de bestaande ruiten is dus nadrukkelijk niet toegestaan.

De Toyota RAV4 is een van de SUV's die je als bedrijfswagen kunt kopen

De Toyota RAV4 is een van de SUV's die je als bedrijfswagen kunt kopen
De Toyota RAV4 is een van de SUV's die je als bedrijfswagen kunt kopen
Foto: AutoWeek

Bestelauto met enkele cabine en open laadbak

Voor een bestelauto uit deze categorie geldt dat de laadbak minimaal 125 centimeter lang en 20 centimeter breed moet zijn. Die breedte zal bij de meeste auto's vermoedelijk niet zo'n probleem zijn. Verder moet de achterwand van de cabine de volle breedte en hoogte beslaan en mag deze maximaal 115 centimeter achter, jawel, het achterste punt van het stuur gemonteerd zijn. Deze wand mag geen ramen hebben die kunnen worden geopend, wat bij pick-uptrucks af-fabriek vaak wel het geval is. In dat geval moeten die ruiten onklaar worden gemaakt.

Aanvullende eisen zijn dat er geen klapstoeltjes of banken achter de voorste zitplaatsen mogen zijn aangebracht en dat de laadbak geen vaste overkapping mag hebben. In dat geval moet de auto namelijk voldoen aan de vereisten voor een bestelauto met gesloten laadruimte. Wel staat men een afdekzeil of een plat deksel toe, maar die mag dan dus geen 'permanente' bevestiging hebben.

Bestelauto met dubbele cabine

Dit is de categorie met de grootste waslijst aan vereisten, omdat het in feite op twee voertuigtypes toepasbaar is. Voor de dubbele cabine geldt dat er slechts één extra rij zitplaatsen gemonteerd mag zijn. De achterwand van de cabine moet direct achter de achterbank zitten en de volle breedte en hoogte van de cabine beslaan. Wel mag er in deze wand ook weer een raam zijn gemonteerd volgens dezelfde voorschriften als bij de andere voertuigcategorieën.

De laadruimte moet minimaal 150 centimeter lang zijn en tenminste twee derde deel van de lengte beslaan die de laadruimte zou hebben als de achterbank er niet in zat. Nu wordt het echt ingewikkeld. Het meetpunt voor die 'volledige laadruimte' begint op 115 centimeter achter het achterste punt van het stuur. Daarnaast moet minimaal 40 procent van de werkelijke lengte van de laadruimte zich vóór het middelpunt van de achteras bevinden.

Bij de open laadbak is het net als bij de enkele cabine vereist dat deze geen vaste overkapping heeft. Voor de gesloten laadruimte geldt dat deze minimaal 130 centimeter hoog moet zijn over een lengte en breedte van minimaal 150 en 20 centimeter. Voor de zijruiten gelden dezelfde vereisten als de andere categorieën. Is de hoogte van de cabine lager dan 130 centimeter? Dan moet de overgebleven laadruimte minimaal twee keer de lengte van de cabine hebben. De lengte van die cabine wordt gemeten tussen het achterste punt van het stuur en het schot tussen de cabine en de laadruimte.

Een Ford Ranger kan een goede kandidaat zijn voor bestelauto

Een Ford Ranger kan een goede kandidaat zijn voor bestelauto
Een Ford Ranger kan een goede kandidaat zijn voor bestelauto
Foto: AutoWeek

Belastingvoordeel (of toch niet?)

Voldoet je auto aan deze vereisten? Dan wordt hij aangemerkt als bestelauto volgens de belastingregels. Dat betekent dat je dan ook meteen in aanmerking komt voor de geldende belastingvoordelen, mits je bij de Belastingdienst te boek staat als ondernemer.

Deze vereisten betekenen overigens dat kleine auto's die ingericht zijn voor goederenvervoer, zoals de Renault ZOE Cargo en de Yaris Ecovan, niet onder het voordelige belastingregime vallen. Interessant genoeg staat dat los van hoe de RDW zo'n auto aanmerkt. Een auto kan volgens de RDW een bestelbus zijn en dus een bedrijfswagenkenteken met een 'V' krijgen, zonder aan de door de Belastingdienst gestelde eisen te voldoen.

Kijk ook op AutoWeek.nl