Banden voor elektrische auto's moeten over bijzondere talenten beschikken. Daarom brengen steeds meer fabrikanten banden op de markt die speciaal voor elektrische auto's zijn ontwikkeld.

Bij een elektrische auto kan de juiste band bijdragen aan een verlaging van het stroomverbruik en daarmee aan het vergroten van de actieradius. Het accent ligt op een lage rolweerstand, reden dat de 'elektrobanden' vaak grote diameters en een smal loopvlak hebben.

De rolweerstand kan ook worden verminderd via de rubbersamenstelling en de structuur van de band. "Zo kan een lagere rolweerstand tot wel 3 à 4 procent meer rijbereik opleveren", zegt Burkhard Wies, hoofd ontwikkeling bij Continental. Bij een Renault ZOE met een bereik van ongeveer 240 kilometer zou dat 10 kilometer zijn, terwijl een Tesla Model S met een bereik van ongeveer 500 kilometer pakweg 20 kilometer meer zou halen.

Een ander aandachtspunt is het relatief hoge gewicht van elektrische auto's, vooral veroorzaakt door het accupakket dat zij meezeulen. De banden hebben dus simpelweg meer te dragen. Bovendien zijn er nog de bijzondere eigenschappen van elektromotoren, die ertoe leiden dat je meteen heel veel trekkracht hebt zodra je het stroompedaal aanraakt. Beide factoren kunnen ervoor zorgen dat banden van elektrische auto's sneller slijten dan die van benzine- of dieselauto's. Dat is slecht nieuws voor het milieu én voor de portemonnee.

Hoge mate van bandenslijtage speelt een grotere rol bij zwaardere EV's

"Het is hier wel belangrijk om onderscheid te maken", meent Stefan Küster van bandenfabrikant Kumho. "Die hoge mate van bandenslijtage speelt een grotere rol bij EV's die meer dan twee ton wegen en veel meer trekkracht hebben dan bijvoorbeeld bij een compacte Renault ZOE. Daarnaast is de rijstijl van de bestuurder een belangrijke factor als het om de bandenslijtage gaat." Hoe slijtvast een band uiteindelijk is, hangt vooral af van de gebruikte rubbersamenstelling.

“De rijstijl van de bestuurder is een belangrijke factor.”
Stefan Küster, bandenfabrikant Kumho

Zoals gezegd stelt het extra gewicht van elektrische auto's eisen aan het draagvermogen van de banden. Daarom is het bij het kiezen van de juiste band belangrijk om te letten op de zogenoemde load index. Deze is te achterhalen door het maximaal toegestane gewicht van je auto, te vinden op het kentekenbewijs, te delen door vier. Vervolgens zie je in een speciale tabel, die je online kan vinden, wat de bijbehorende load index is. Uiteraard zal een goede bandenleverancier of autodealer je hier eveneens over kunnen informeren.

Bandengeruis is duidelijker hoorbaar doordat de motor stiller is

Een heel ander aspect is het geluid. Doordat de elektromotor stiller is dan een verbrandingsmotor, is bandengeruis duidelijker hoorbaar. Geluidsarme loopvlakken zijn daarom van grote invloed op het totale rijcomfort.

Trillingen in de holle ruimte van de band spelen een belangrijke rol bij de geluidsontwikkeling: ze worden doorgegeven aan het interieur. Schuimrubberen inzetstukken aan de binnenzijde van het loopvlak van de band kunnen deze trillingen absorberen. Er zijn bandenfabrikanten die dergelijke polyurethaansponzen al gebruiken. Pirelli noemt deze oplossing bijvoorbeeld Noise Cancelling System en Continental houdt het op ContiSilent.

En dan is er nog de veiligheid. Kan een band die is geoptimaliseerd voor lage rolweerstand tegelijkertijd maximale grip en een korte remweg bieden? "Vanuit technisch oogpunt is er een conflict tussen de doelstellingen voor lage rolweerstand en optimale grip", legt Wies uit. "Bij de ontwikkeling van banden is een goed compromis tussen beide eigenschappen nodig, wat dankzij de vooruitgang in rubbermengsels zeer goed lukt."

Küster is het eens met Wies. "Er is de afgelopen twee decennia enorm veel bereikt op het gebied van rubbersamenstellingen. Daardoor is het mogelijk nu een energiezuinige band te produceren die een zeer goede grip biedt."

Toch slagen bandenfabrikanten er niet altijd goed in om deze evenwichtsoefening te volbrengen. Het EU-bandenlabel geeft enige indicatie over de kwaliteiten, maar zegt niet alles. Nog informatiever zijn de resultaten van onafhankelijke bandentests, zoals AutoWeek die regelmatig publiceert. Daarin kun je vergelijken hoe de banden in de verschillende categorieën echt presteren.

Alle resultaten van de bandentests die AutoWeek in meer dan tien jaar heeft gepubliceerd vind je in dit overzicht. Handig is ook deze prijsvergelijker voor autobanden. De antwoorden op heel veel vragen over banden vind je in dit speciale dossier van de AutoWeek-redactie.