Verrassend zuinig: Volkswagen EcoRacer

AMSTERDAM -Volkswagen toont op de Tokio Motor Show de verrassende EcoRacer. Het is een compacte sportwagen met een extreem laag verbruik.

De sportwagen weegt slechts 850 kg

De middenmotor-sportwagen weegt dankzij een carrosserie van koolstofvezel slechts 850 kg. Voor de aandrijving is een 1.5 TDI verantwoordelijk, een voorbode van een nieuwe generatie dieselmotoren die Volkswagen de komende jaren zal introduceren. De 1484 cc grote viercilinder met vier kleppen per cilinder levert in de EcoRacer een vermogen van 100 kW/136 pk bij 4000 tpm.

Topsnelheid

Het koppel bedraagt 250 Nm en is beschikbaar tussen 1900 en 3750 omwentelingen per minuut. Het blok is gekoppeld aan een DSG-automaat. De combinatie is goed voor een gemiddeld verbruik van 3,4 l/100 km (1 op 29,4). De topsnelheid bedraagt 230 km/h, voor de sprint van 0 naar 100 km/h is 6,3 seconden nodig.

Roadster

Binnen enkele minuten laat de auto zich tot roadster ombouwen

De EcoRacer is 3,77 m lang, 1,74 m breed en slechts 1,21 m hoog. De 17-inch lichtmetalen velgen staan 2,48 meter uit elkaar. In de basisconfiguratie is de EcoRacer een coupé. Binnen enkele minuten laat de auto zich tot roadster ombouwen. Het dak, de zijramen en coupé-achterzijde zijn te verwijderen. Nog extremer is de speedster-variant. Hierbij kan de A-stijl en voorruit verwijderd worden en vervangen door een module bestaande uit een lage voorruit en een afdekplaat voor de cockpit.

De EcoRacer is in eerste instantie een onderzoeksvoertuig dat ook echt kan rijden, productieplannen zijn er niet. Toch gaan er al enige tijd geruchten dat Volkswagen omstreeks 2009 met een kleine roadster op de markt zal komen. Mogelijk is de EcoRacer hiervan een voorbode.

Tip de redactie