Groupe Renault heeft donderdag zijn reorganisatieplannen bekendgemaakt. Door middel van kostenbesparingen en een opgewaardeerd elektrisch modelaanbod wil het bedrijf de komende jaren winstgevender worden. In 2023 moet Groupe Renault 2,5 miljard euro hebben bespaard, terwijl twee jaar later het totale kostenplaatje 3 miljard euro kleiner moet zijn.

Groupe Renault, waar naast het merk Renault ook Alpine, Dacia en Lada onder vallen, zegt zijn prestaties niet langer te willen meten met termen als marktaandeel en verkoopaantallen, maar in bijvoorbeeld winst en kasstromen.

De kostenbesparingen moeten onder meer voortkomen uit het terugdringen van het aantal platforms dat binnen het concern gebruikt wordt. Ook wil Groupe Renault minder verschillende brandstofmotoren gaan ontwikkelen.

Tot aan 2025 streeft het concern ernaar 24 nieuwe modellen op de markt brengen, waarvan 10 volledig elektrische auto's. Deze zullen vooral bij Renault en Alpine terechtkomen.

Renault wil dat 30 procent van zijn verkoop op termijn volledig elektrisch is, terwijl sportwagenmerk Alpine over een aantal jaar volledig elektrisch moet zijn. Tevens wordt onder de noemer Mobilize een nieuwe bedrijfstak opgericht voor onder meer mobiliteitsdiensten en bezorging.

Kijk voor alle informatie op AutoWeek.nl