Een auto met stekker kun je doorgaans vanuit huis alvast laten voorverwarmen. Met een standkachel kan je echter ook een brandstofauto alvast opwarmen, wat op een koude winterdag wel zo prettig is. Hoe werkt het precies? Is het met koudere nachttemperaturen in aantocht een te overwegen investering?

Er wordt onderscheid gemaakt tussen waterverwarmers en luchtverwarming. Het laatstgenoemde systeem is puur voor het interieur bedoeld. Daarnaast zijn er lucht- en waterverwarmingen voor elektrische voertuigen en brandstofcelauto's beschikbaar.

Er zijn ook elektrische standkachels. Deze kunnen, afhankelijk van hun capaciteit, zowel de motor als het interieur verwarmen.

Bij Eberca, het bedrijf dat de producten van het merk Eberspächer voert, kan men niet zeggen hoeveel systemen jaarlijks worden ingebouwd. Wel laat een medewerker weten dat de verkoop al jaren vrij vlak is. "De winters zijn steeds milder geworden, waardoor mensen niet direct aan een standkachel denken."

Volgens de Eberca-medewerker is er in principe in elke auto ruimte om een van de soorten standkachels in te bouwen. Daarmee is niet gezegd dat het ook in elk voertuig functioneert. "Bij sommige merken is het motormanagement zo geschreven dat het de werking van een standkachel dwarsboomt."

Waterverwarming warmt zowel motor als interieur op

De waterverwarming is een inbouwapparaat dat voorzien is van een kleine verbrandingskamer waar een mengsel van lucht en brandstof, afkomstig uit de tank van het voertuig, ontstoken wordt.

Op die manier wordt de koelvloeistof verwarmd en die warmte komt vervolgens via de warmtewisselaar en de uitstroomopeningen in het interieur. De opgewarmde vloeistof loopt verder naar de motor, om zo ook deze op temperatuur te brengen. Het eindstation is de standkachel, waarna de vloeistof opnieuw rondgaat.

Een standkachel kan in een strenge winter uitkomst bieden. (Foto: Eberspächer)

Koude motor verbruikt meer brandstof

Een behaaglijk warm interieur en de tijd die je bespaart door niet te hoeven krabben zijn niet de enige voordelen. Een koude motor stoot tijdens de eerste kilometer meer schadelijk stoffen uit dan een warme motor. Daarnaast verbruikt een motor die nog niet op temperatuur is meer brandstof.

Deze problemen zijn te ondervangen door middel van een standkachel. Toegegeven, sommige van deze systemen verbruiken ook brandstof en hebben uitstoot, maar die nadelen zijn verwaarloosbaar en wegen niet op tegen de te behalen voordelen.

Volgens fabrikant Eberspächer kan de verwarmingstijd met sommige apparaten tot 60 procent verkort worden. Het verbruik en de CO2-uitstoot kunnen op de eerste kilometers met eenzelfde percentage worden verlaagd.

Doordat je geen last hebt van ijsvorming of condens heb je als bestuurder bovendien beter zicht, waardoor de kans op ongelukken lager is.