In Europa moeten in 2025 genoeg accupakketten voor elektrische auto's gefabriceerd worden om aan de eigen vraag te kunnen voldoen. Dat zei vicepresident van de Europese Commissie Maros Sefcovic dinsdag.

Volgens Sefcovic is het zelfs mogelijk om aan exportcapaciteit te werken, zo wordt hij door Reuters geciteerd. Europese fabrikanten zijn inderdaad met een inhaalslag bezig, omdat accupakketten nu nog vrijwel zonder uitzondering van Aziatische bedrijven afkomstig zijn en daar ook geproduceerd worden.

Het Franse PSA, moederbedrijf van onder meer Opel en Peugeot, werkt samen met accuproducent Saft aan twee nieuwe Europese productielocaties. In Zweden leggen het Zwitserse technologiebedrijf ABB en het Zweedse Northvolt de laatste hand aan een accufabriek. Tot de aanjagers van het project behoren BMW en Volkswagen.

Ondertussen maken ook steeds meer Aziatische producenten de stap naar Europa. Zo zullen de Chinese bedrijven Svolt en CATL fabrieken in Duitsland gaan bouwen. De Zuid-Koreaanse fabrikanten Samsung SDI en SK Innovation zaten reeds in Hongarije, terwijl LG Chem vanuit Polen accupakketten aan onder meer Audi, Daimler en Jaguar levert.

Kijk ook op AutoWeek.nl