In december wordt de nieuwe Toyota Mirai waterstofauto officieel gepresenteerd. De auto gaat in Nederland minder dan 70.000 euro kosten, belooft Toyota. Dat is weliswaar een fors bedrag, maar in ieder geval 11.000 euro minder dan het uitgaande model.

Waar de meeste autofabrikanten de ontwikkeling van waterstofauto's op een lager pitje hebben gezet, houdt Toyota vol, en dat resulteert volgend jaar in een tweede generatie Mirai.

"Toyota is heel gemotiveerd om tot een oplossing van het CO2-probleem te komen en daar hebben we dan ook roadmaps voor. Wij geloven niet dat één technologie dé oplossing kan bieden, zeker op dit moment", zegt Thiebault Pâquet, directeur powertrains bij Toyota Motors Europe, in gesprek met AutoWeek.

"De volgende Mirai staat op het platform van de Lexus LS en wordt daarom flink groter dan de huidige. Bovendien is hij zuiniger en heeft hij een grotere actieradius."

Het sleutelwoord is volume, legt Pâquet uit. "De hoge kosten van een brandstofcel zitten in de productie, niet in de grondstoffen. Terwijl bij een accu 70 procent van de kosten in de grondstoffen zit. Niettemin bevat de Mirai 2 minder kostbare metalen, is het systeem compacter en werkt het met een hogere energiedichtheid."

Daarom, en omdat de technologie ook wordt gedeeld met andere bedrijfstakken, zal Toyota de prijs onder de 70.000 euro houden. Bijkomend voordeel voor zakelijke rijders is dat bij een waterstofauto de bijtelling over het gehele bedrag wordt gerekend, zodat de maandelijkse kosten relatief gunstig zijn. De exacte prijs zal in een later stadium bekend worden gemaakt.