Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
    • Regio
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Thuis
    • Vakantie
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Dinsdag 7 februari 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Kia

Superkredieten in race naar CO2-emissiedoelen worden businessmodel

Door AutoWeek.nl

19 okt 2020 om 21:38Update: 2 jaar geleden
nujij comment44 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
Fabrikanten hebben elektrificatie nodig om aan de dit jaar aangescherpte Europese CO2-regels te kunnen voldoen. De regels daaromtrent bieden de mogelijkheid om daarbij met andere merken op te trekken, iets dat 'pooling' genoemd wordt. Deze constructie om de gemiddelde uitstoot te drukken wordt steeds belangrijker. Niet alleen om aan de uitstootnorm te voldoen, maar voor een aantal ook om een centje bij te verdienen.

Hoe belangrijk deze constructie is, bleek vorige week. Toen maakte Ford bekend dat het productie en levering van de Kuga PHEV tijdelijk had stilgelegd vanwege een nog onbekend probleem met de batterijen, waardoor brand kan ontstaan. Daags na de aankondiging liet het merk weten opzoek te gaan naar een CO2-poule, om zo de gemiddelde uitstoot alsnog naar beneden te krijgen.

De Kuga PHEV was daar dit jaar een belangrijk model voor. Dankzij de plug-inhybride aandrijving lag het merk zelfs met inachtneming van de coronabeperkingen op koers om de CO2-norm van 95 gram per kilometer te behalen. Volgens een rapport van het Europese instituut Transport & Environment was het merk nog maar 1,4 gram verwijderd van het behalen van die doelstelling.

Foto: Ford

De Ford Kuga PHEV was de sleutel om dit jaar aan de CO2-norm te voldoen. (Foto: Ford)

Elektrisch telt voor twee

Europese regels dicteren dat auto's niet een onbeperkte hoeveelheid CO2 mogen uitstoten. Sinds 2015 mag de gemiddelde vlootuitstoot van nieuw in de EU verkochte auto's per fabrikant niet boven de 135 gram CO2 per kilometer uitkomen. Per 1 januari van dit jaar is die limiet teruggebracht tot nog maar 95 gram per kilometer.

Komt de fabrikant daarboven, dan staat dit bedrijf een torenhoge boete te wachten. Dit boetebedrag kan zo hoog oplopen dat het voor sommige fabrikanten zelfs interessant wordt om dan maar met verlies elektrische auto's te verkopen om zodoende toch de gemiddelde uitstoot te drukken.

Plug-inhybrides (PHEV) en batterij-elektrische auto's (BEV) te komen stoten minder dan 50 gram per kilometer uit en genieten daarmee een superkrediet. Dat is lucratief. Dit jaar mag een auto die onder de 50 gram zit namelijk dubbel worden meegeteld, volgend jaar telt hij voor 1,67 mee en in 2022 nog altijd voor 1,33 verkochte auto's. Dit ter stimulering van de ontwikkeling van dergelijke modellen.

Overigens zit er wel een maximum aan het superkrediet, want het mag het vlootgemiddelde van de desbetreffende fabrikant met niet meer dan 7,5 gram per kilometer terugdringen. Een elektrische auto rijd je dus niet alleen voor een betere wereld, maar ook voor het vlootgemiddelde van de fabrikant.

Foto: Porsche

Ook 'dikke' plug-ins zoals deze Porsche tellen dubbel. (Foto: Porsche)

Volkswagen heeft Chinese CO2-buffer

Verder bieden de regels zoals gezegd mogelijkheden tot pooling. De eerste die hier gebruik van maakte, was Fiat Chrysler Automobiles (met dochtermerken als Dodge en Jeep). Tot 2023 is daar een bedrag van ongeveer 1,8 miljard euro mee gemoeid.

De Amerikaans-Italiaanse combinatie heeft zelf nog geen BEV's in het Europese programma, maar kan door binnen de poolingregels samen met Tesla (die geen auto's met verbrandingsmotor verkoopt) op te trekken gebruikmaken van Tesla's superkrediet. Zo drukt elke in de EU verkochte Tesla het gemiddelde van Fiat Chrysler.

Volkswagen verzekerde zich vorige maand van een buffer door samen op te trekken met MG en diens moederbedrijf, het Chinese SAIC. Toyota en Mazda doen eveneens aan een dergelijke uitruil van CO2-uitstoot.

Foto: AFP

Het Tesla van Elon Musk haalt elk kwartaal zo'n 150 miljoen euro op met superkredieten. (Foto: AFP)

'Renault en Volvo zetten ook in op CO2-poule'

Het businessmodel is ook Renault niet ontgaan. Het Franse merk opent een 'CO2-poule' voor andere fabrikanten, bleek onlangs uit een officieel document dat is gepubliceerd door de Europese Commissie.

Het document vermeldt dat geïnteresseerde partijen tot 18 november de tijd hebben om zich aan te melden. Ze moeten dan aan kunnen tonen dat hun CO2-uitstoot de poule 'niet in gevaar brengt', oftewel dat het gecombineerde gemiddelde niet te hoog wordt. Wanneer dit wel gebeurt, draait de fabrikant die zich aanmeldt op voor de kosten.

Daimler is een potentiële kandidaat, zo zeggen kenners. Er is namelijk al een strategisch partnerschap tussen Renault en het Duitse concern. Bovendien zit Daimler momenteel nog iets boven het gemiddelde. Het zou dan dus een logische stap zijn om met Renault in de poule te gaan zitten. Ook Volvo zou op het vinkentouw zitten om emissiekredieten te verkopen.

Foto: AutoWeek

Ook Renault ziet inmiddels brood in een CO2-poule. (Foto: AutoWeek)

Beeld: AutoWeek
nujij comment44 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

VolkswagenFordRenaultTeslaMGFiat Chrysler


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment44 reacties

Net binnen

  • 14:55
    Coldeweijer mag Hazes 'gecremeerde kroket' noemen, geen hoger beroep
  • 14:55
    Zzp'ers mogen samen optrekken in strijd voor betere beloning
  • 14:38
    Ten Hag moet extra puzzelen door blessure Antony na botsing met reclamebord
  • 14:27
    Murda stelt aftrap van zijn Europese tournee uit wegens aardbevingen in Turkije

Meest gelezen

  • 1
    Mede door vriendjespolitiek en verkiezingsstunt bouwt Turkije nauwelijks veiliger
  • 2
    Van der Sar baalt van vertrek Daley Blind bij Ajax: 'Dat had anders gemoeten'
  • 3
    Vattenfall verlaagt energietarieven per april
  • 4
    Slimmer omgaan met stroomverbruik gaat in de toekomst veel opleveren
  • 5
    Zo is het nu in het aardbevingsgebied: kou en regen maken situatie nog lastiger


Nieuwsvideo's

  • Blusvliegtuig brandt uit na crash in Australië, piloten lichtgewond
    Blusvliegtuig brandt uit na crash in Australië, piloten lichtgewond
  • Rijksmuseum laat voorproefje van grootste Vermeer-expositie zien
    Rijksmuseum laat voorproefje van grootste Vermeer-expositie zien
  • Luchtbeelden tonen verwoesting in Turkije en Syrië na aardbevingen
    Luchtbeelden tonen verwoesting in Turkije en Syrië na aardbevingen
  • Peruanen redden man uit modderstroom
    Peruanen redden man uit modderstroom

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
    • Regio
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Thuis
    • Vakantie
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden