Tijdens een intern kwaliteitsonderzoek bij BMW werden in delen van een batterij van plug-inhybrides onregelmatigheden ontdekt, waardoor in uitzonderlijke gevallen kortsluiting zou kunnen optreden en brand kan ontstaan. In Nederland moeten 448 BMW's en MINI's voor controle terug naar de dealer. Tot die tijd wordt klanten geadviseerd de batterij niet te laden.

De plug-inhybride varianten van de X1, X2, X3, X5, 3 Serie, 5 Serie en 7 Serie, 6 Serie GT, 2 Serie Active Tourer en de i8 moeten terug naar de dealer. Daar komt de in Nederland gebouwde MINI Countryman SE nog bij. Het betreft auto's die tussen 20 januari en 18 september zijn geproduceerd. BMW Nederland bevestigt dat het in totaal om 655 exemplaren gaat, waarvan 207 nog onverkocht of in voorraad zijn.

Voor het einde van het jaar verwacht het bedrijf het probleem te hebben opgelost. Tot die tijd worden geen plug-inhybrides van het merk geleverd. Getroffen klanten hebben via het hoofdscherm van de auto een notificatie met instructies ontvangen. Het bericht is tevens zichtbaar in de app My BMW. Het merk adviseert klanten de batterij tijdelijk niet op te laden. Voor deze klanten heeft BMW naar eigen zeggen een "gepaste compensatieregeling".

BMW Nederland vertelt aan AutoWeek dat het gaat om onregelmatigheden in sommige cellen van de hoogspanningsbatterij, die tijdens een intern kwaliteitsonderzoek aan het licht zijn gekomen. Wanneer de batterij volledig is opgeladen, kan hierdoor in uitzonderlijke gevallen kortsluiting optreden. De auto kan daardoor in brand vliegen.

BMW is niet het eerste merk dat problemen met de batterijen heeft. Ford heeft onlangs de productie van de Kuga PHEV stilgelegd en Hyundai riep deze maand al de KONA Electric terug wegens potentieel brandgevaar.

Deze auto rijdt automatisch elektrisch in de stad
125
Deze auto rijdt automatisch elektrisch in de stad