Ferrari heeft in het tweede kwartaal 1.389 sportwagens afgeleverd, een daling van 48 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De nettowinst ging met 95 procent onderuit tot 9 miljoen euro, zo maakt de Italiaanse fabrikant maandag bekend. Ferrari stelt daarom zijn winstverwachting voor 2020 naar beneden bij.

Naast de verkoop en de winst, liep ook de omzet terug. Ferrari noteerde 571 miljoen in het tweede kwartaal, een krimp van 42 procent. In het eerste half jaar daalde de omzet van het Italiaanse merk met 22 procent tot 1,5 miljard euro.

Voor het hele jaar rekent Ferrari nu op een omzet van 3,4 miljard euro, terwijl het in mei nog uitging van 3,6 miljard euro. Het merk verwacht een operationele winst van maximaal 1,125 miljard euro in 2020 in plaats van 1,20 miljard euro.

De verkoopdaling in het afgelopen kwartaal was het sterkst in China, Hongkong en Taiwan, waar met een totaal van 25 voertuigen 91 procent minder werd afgeleverd. In Noord- en Zuid-Amerika werd met 381 exemplaren in het tweede kwartaal 53 procent minder verkocht.

Gemeten over de eerste zes maanden van dit jaar komt de wereldwijde verkoop uit op 4.127 sportwagens, een neergang van 22 procent. De relatief beperkte verkoopdaling was vooral te danken aan de min of meer gelijke afzet elders in Azië.

In dat deel van de wereld werden gedurende het afgelopen half jaar 712 nieuwe auto's afgeleverd, een daling van slechts 3 procent. In Europa, het Midden-Oosten en Afrika, het belangrijkste afzetgebied van Ferrari, bleef krimp met 2.222 stuks bepekt tot 8 procent.