Rond deze tijd van het jaar word je overladen met aanbiedingen voor een servicebeurt voor de airco van je auto. Het goed functioneren ervan is in de zomermaanden belangrijk. In Nederland mag het dan misschien koel voor de tijd van het jaar zijn, dadelijk in Zuid-Frankrijk of Italië moet de airco aan de bak. Waar moet je als automobilist zoal op letten bij het onderhoud en gebruik van je airconditioning?

Bij een controle van de airconditioning wordt een temperatuurmeting gedaan, evenals een druk- en lektest. Indien nodig wordt het koelmiddel bijgevuld of helemaal vervangen. Het systeem wordt ook gereinigd en de luchtkanalen worden voorzien van een middel tegen schimmel. Een antigeurbehandeling en de vervanging van interieur- en pollenfilters behoren vaak ook tot het onderhoud. Tot slot wordt het bedieningselement gecontroleerd.

Hoewel garagebedrijven jaarlijks onderhoud adviseren, schrijft de ANWB dat eens in de vijf jaar een servicebeurt voor de airco afdoende is. Een jaarlijkse aircocheck is wel raadzaam.

Een servicebeurt voor de airco is niet alleen goed voor het optimaal functioneren van het systeem, maar zorgt er ook voor dat eventuele schimmel verwijderd wordt. Dit voorkomt tevens een nare of muffe geur. Daarnaast helpt onderhoud een - vaak kostbare - reparatie van de aircocompressor te voorkomen.

Dit is tevens de reden waarom je ook zo nu en dan de airco moet gebruiken als het buiten niet heel warm is. Op die manier voorkom je dat de compressor vast gaat zitten. Daarnaast blijven de afdichtingen (pakkingen) zo gesmeerd, wat er bovendien voor zorgt dat deze afdichtingen dicht blijven.

Een controle eens in de vijf jaar zou afdoende moeten zijn. (Foto: Vakgarage)

'Verminderde werking niet altijd direct duidelijk'

Een probleem met de airco is niet altijd direct waarneembaar, zegt Vishal Durgaram, voorzitter van de Stichting Vakgarage. "In Nederland gebruiken we die minder dan in Zuid-Europa, waardoor een verminderde werking niet altijd aan het licht komt. De werking van de airco wordt tijdens een aircocheck bij een garagebedrijf dan ook daadwerkelijk gemeten."

Zijn stelregel is dat apparatuur die tijdens weinig intensieve ritten in Nederland niet stukgaat, tijdens de vakantie ineens wel een probleem kan worden. Bijvoorbeeld wanneer je met de auto in warm weer volgeladen de bergen in gaat.

Een verminderde werking is vaak terug te voeren op een te laag niveau van het koelmiddel, terwijl een nare of afwijkende lucht vaak het gevolg van schimmelvorming is. Als de airconditioning helemaal niet meer functioneert, dan ligt dat in het gunstigste geval aan de bedrading of aan een kapotte zekering. In het ergste geval is de aircocompressor stuk. Zo'n reparatie loopt in de papieren.

Zo gebruik je je airco het best met warm weer
106
Zo gebruik je je airco het best met warm weer

Laat de airco niet gelijk maximaal blazen

Aan de airconditioning kun je zelf relatief weinig onderhoud plegen. Wel zijn er talloze tips wat betreft het gebruik voorhanden. Warme lucht stijgt en daarom is het voor de afkoeling het beste om de uitstroomopeningen naar boven toe te richten.

Een klimaatregeling kun je het beste in de automatische stand laten staan. Op die manier verbruikt het systeem minder energie en dat is weer beter voor de accu en het brandstofverbruik.

Zet om dezelfde reden bij vertrek de airco in een bloedhete auto niet gelijk op standje maximaal. Zet liever eerst de ramen open om de auto even goed door te laten waaien en de warmte met de rijwind af te voeren. Schakel pas daarna de airco in.

Zet de airco kort voor aankomst alvast uit, want dan kan de mogelijke condensvorming op de verdamper opdrogen. Dit verkleint de kans op schimmelvorming.

Zet de airco niet gelijk in de maximale stand. (Foto: Opel)