Het subsidiepotje dat Nederlanders kunnen gebruiken voor de aanschaf van een nieuwe volledig elektrische auto is binnen acht dagen helemaal leeggetrokken, blijkt donderdag uit cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). De subsidiepot bevatte 10 miljoen euro en was per 1 juli beschikbaar.

Particulieren die een volledig elektrische auto wilden aanschaffen of privé leasen konden een subsidie van 4.000 euro krijgen. Zij kwamen daar sinds 4 juni voor in aanmerking, omdat de regeling met terugwerkende kracht aan te vragen was

Waar het de afgelopen dagen stormliep voor de subsidie voor een nieuwe elektrische auto, geldt dat niet voor de subsidie voor de aanschaf van een tweedehands elektrische auto. Nederlanders kunnen een subsidie van 2.000 euro krijgen voor de aanschaf van een dergelijke auto, maar in acht dagen tijd is 'slechts' 1,4 miljoen euro van de beschikbare 7 miljoen aangevraagd.

De vraag naar de subsidie voor tweedehands elektrische auto's ligt weliswaar lager dan die voor een nieuwe elektrische auto, maar de verkoop van tweedehands elektrische auto's neemt wel toe. Waar er in juni vorig jaar nog 180 tweedehands elektrische auto's werden verkocht, waren dat er afgelopen maand al 672; een toename van 271 procent.

Dat de bodem van de subsidiepot voor nieuwe elektrische auto's is bereikt, betekent niet dat je nu helemaal achter het net vist; voor 2021 wordt de subsidiepot namelijk weer aangevuld, maar dan met 27,9 miljoen euro. Aanvragen die dit jaar binnenkomen nadat het jaarbudget verbruikt is, worden doorgeschoven naar het volgende kalenderjaar.

BOVAG pleit ervoor het budget voor nieuwe elektrische auto's van 2021 naar voren te halen en nu beschikbaar te maken. "Het heeft weinig zin om mensen die nu nog zo'n auto bestellen te laten wachten met het aanvragen van subsidie tot 1 januari. Dan is die pot op 2 januari wéér leeg. Beter nu direct beschikbaar maken en voor 2021 herijken", aldus de brancheorganisatie.