In China, de grootste automarkt ter wereld, zijn voor het tweede achtereenvolgende jaar minder personenwagens verkocht. Ook het aantal registraties van elektrische voertuigen valt lager uit, zo blijkt uit cijfers van de Chinese brancheorganisatie.

In China zijn vorig jaar 25.769.000 nieuwe voertuigen verkocht, aldus de China Association of Automobile Manufacturers (CAAM). Het betekent een daling van 8,2 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Het aantal registraties van personenwagens kwam in 2019 uit op 21,44 miljoen stuks, waarvan 8,4 miljoen van een Chinees merk. Chinese fabrikanten hadden vorig jaar een marktaandeel van 39,2 procent.

De FAW-Volkswagen joint venture was in 2019 met twee miljoen geproduceerde exemplaren de grootste producent, gevolgd door SAIC-Volkswagen en SAIC-General Motors. Geely en Dongfeng-Nissan maken de top vijf compleet.

Verkoop van elektrische auto's valt lager uit

China is tevens de grootste markt voor en producent van elektrische voertuigen. Door het terugschroeven van overheidssubsidies op dergelijke auto's in juni van vorig jaar, viel de verkoop van geëlektrificeerde voertuigen voor het eerst lager uit.

In 2019 werden 972.000 volledig elektrische auto's verkocht, een daling van 1,2 procent. Het aantal registraties van voertuigen met een plug-inhybrideaandrijflijn daalde met 14,5 procent naar 232.000 exemplaren. Het aantal waterstofauto's viel met 2.373 stuks bijna 80 procent hoger uit.

Volgens CAAM is er vooralsnog geen reden voor zorgen. De brancheorganisatie zegt dat de cijfers zich nog altijd "binnen een redelijk bereik van de basistrend van stabiele economische groei" bevinden.

Ook heeft "de transformatie en de modernisering van de Chinese auto-industrie" samen met het wegvallen van een deel van de subsidies op elektrische auto's invloed op het geheel gehad, zo verklaart CAAM. Voor 2020 voorspelt de brancheorganisatie een verdere verkoopdaling van 2 procent.

Kijk voor meer informatie op AutoWeek.nl