
Updates voor elektrische Jaguar I-Pace en Audi e-tron in aantocht
De ontwikkelaars bij Jaguar hebben dankzij opgedane ervaring met de I-Pace in de racerij - het model wordt ingezet in de zogeheten I-Pace e-Trophy-raceklasse - updates doorgevoerd aan het batterijmanagement, de temperatuurhuishouding en aan de koppelverdeling van de vierwielaandrijving.
Deze zaken zijn dermate geoptimaliseerd dat de I-Pace volgens Jaguar in de praktijk tot 8 procent verder komt op een acculading, omgerekend zo'n 40 kilometer. Ook het terugwinnen van de energie die vrijkomt bij het remmen is verbeterd. Het theoretische bereik blijft onveranderd op 470 kilometer.
De updates kunnen bij de Jaguar geinstalleerd worden, waardoor alle huidige eigenaren van de aanpassingen kunnen profiteren. Tevens wordt de functionaliteit van de zogeheten 'over the air' updates verbeterd.
Verbeteringen achteraf zijn niet het geval bij de Audi e-tron, aangezien het Duitse merk bij zijn update ook een nieuw remsysteem monteert. Daarnaast is het koelsysteem van het accupakket aangepakt. Daarmee wint de opgewaardeerde e-tron ongeveer 25 kilometer aan bereik. De actieradius van de 50 Quattro-uitvoering komt daarmee uit op 336 kilometer, terwijl de 55 Quattro-versie volgens Audi nu 436 kilometer moet halen.
Bij auto's als de I-Pace en de e-tron zijn zaken zoals de wielmaat, de buitentemperatuur en het gebruik van de klimaatregeling van invloed op de actieradius.
Daarnaast kom je met alleen snelwegkilometers minder ver dan bij stadskilometers. Beide merken hebben op hun website een functie om een beter beeld van de daadwerkelijke actieradius te krijgen.