Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Zondag 26 maart 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

'Tekort aan metalen staat overgang naar elektrisch rijden in de weg'

Door NU.nl

20 nov 2019 om 07:48Update: 3 jaar geleden
nujij comment246 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
De Nederlandse wens om in 2030 ongeveer twee miljoen elektrische auto's op de weg te hebben is onrealistisch, schrijft dagblad Trouw op basis van onderzoek van bureaus Metabolic, Copper8 en de Universiteit Leiden. Door de wereldwijd groeiende vraag naar elektrische auto's zijn er onvoldoende kritieke metalen beschikbaar voor zo'n grootschalige overstap in Nederland.

Het gaat om zes metalen: nikkel, kobalt, lithium en drie andere zeldzame metalen, met de namen praseodymium, neodymium en dysprosium. Deze grondstoffen zijn nodig voor de productie van accu's en motoren van elektrische auto's, maar ook voor bijvoorbeeld zonnepanelen en windmolens.

Aangezien de productie van en vraag naar deze installaties wereldwijd toeneemt, zullen er voor Nederland onvoldoende metalen over zijn om de transitie te volbrengen.

Momenteel verbruikt de vloot van 171.000 elektrische auto's in Nederland ongeveer 0,1 procent van de jaarlijkse wereldproductie van de zeldzame metalen. Dit groeit naar 2 tot 4 procent als Nederland in 2030 naar de wens van 1,9 miljoen elektrische auto's gaat. En daar zijn simpelweg niet voldoende metalen voor, stelt het onderzoek.

De onderzoekers zeggen dat het beter is om de groei van elektrische auto's te begrenzen naar maximaal een miljoen in Nederland in 2030. "De transitie naar elektrisch vervoer is juist belangrijk. Alleen moeten we er bewust van zijn dat dit beleid niet zonder consequenties is", stelt Benjamin Sprecher, onderzoeker bij het Centrum voor Milieuwetenschappen Leiden.

Beeld: Fastned
nujij comment246 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

Economie

NUjij: Uitgelichte reacties

Nijmegenaar
20 nov 2019 om 08:36
Ik heb hier, op Nu.nl al vaak geroepen dat de E auto niet de oplossing is, domweg omdat efficiënte accu's (lichtgewicht maar veel capaciteit) teveel bijzondere metalen vragen. Zoveel van die zeldzame aarden zijn er niet, en dan heb je een probleem. Uiteraard kan Nederland niet 2 % van de wereldproductie nemen. Zouden we dat doen, dan zou de gehele productie naar 850 miljoen mensen gaan. We zijn met iets van 7 miljard, waarvan misschien de helft even geen interesse heeft want te arm. Voor zover ik weet, is waterstof opwekken een betere oplossing. Dat kan je, bijvoorbeeld, doen door de Sahara vol te leggen met zonnecellen. Transport van stroom over lange afstanden leidt tot grote verliezen. Waterstof kan je gewoon transporteren, alleen is het een gas dat je niet vloeibaar krijgt. Dus heb je hele dikke wanden nodig.
Respect: 👍 11Reacties: 💬 9
Reageer
Elizabeth_Demarteau
20 nov 2019 om 08:32
We moeten ook niet naar 100% elektrisch toe. Het is echter wel een aanzienlijk aandeel. Het is iig duidelijk dat wij niet oneindig door kunnen gaan met fossiel stoken. Het tekort aan materialen staat een 100% overgang in de weg, maar wie zegt dat dat het doel is? Uiteindelijk betalen wij voor onze mobiliteit een prijs (in de portomonne en impact op aarde). Op lange termijn zal alles wat een impact heeft op het millieu duurder en exclusiever worden denk ik. Niks mis mee, want zo kan het niet doorgaan.
Respect: 👍 4Reacties: 💬 4
Reageer
nujij commentBekijk alle reacties


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment246 reacties

Net binnen

  • 10:52
    VideoBekijk de goals van de fraaie oefenzege van Marokko op Brazilië
  • 10:32
    Adele: 'Zonder annulering Las Vegas-shows had ik mogelijk niet meer opgetreden'
  • 10:25
    Curaçao verliest vlak voor duel met wereldkampioen Argentinië van Canada
  • 10:00
    Zomertijd is ingegaan en dat betekent een uur minder slaap

Meest gelezen

  • 1
    Steeds meer jongvolwassenen maken een einde aan hun leven: 'Zorgelijke trend'
  • 2
    Rusland stalt tactische kernwapens bij buurland en bondgenoot Belarus
  • 3
    Acteur Daniel Radcliffe en vriendin Erin Darke verwachten hun eerste kind
  • 4
    Honduras verbreekt per direct betrekkingen met Taiwan
  • 5
    Reese Witherspoon gaat scheiden na huwelijk van bijna twaalf jaar


Nieuwsvideo's

  • Waaghals springt van driehoog in Venetiaans kanaal
    Waaghals springt van driehoog in Venetiaans kanaal
  • Politie breekt illegale raveparty in Maastricht op
    Politie breekt illegale raveparty in Maastricht op
  • Waarom wereldwijd wordt gezocht naar deze munitie voor Oekraïne
    Waarom wereldwijd wordt gezocht naar deze munitie voor Oekraïne
  • Weerman geëmotioneerd als tornado stad in Mississippi treft
    Weerman geëmotioneerd als tornado stad in Mississippi treft

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden