Volkswagen-CEO Herbert Diess stelt maandag dat de keus van de automaker om vooral te focussen op elektrisch rijden de winstmarges van het bedrijf niet zal drukken. Hogere productiekosten door de overstap vallen volgens hem mee, onder meer doordat alle merken van VW dezelfde batterijen gebruiken.

VW vertrouwt bovendien op de populariteit van elektrische modellen. De verwachting van de Duitse automaker is dat er in 2019 bijna twintigduizend stuks van de Audi e-Tron verkocht zullen worden.

Diess stelt dat de elektrische Porsche Taycan, die dit jaar voor het eerste werd ontwikkeld, zelfs al uitverkocht is. Bestellingen voor de onlangs onthulde VW ID.3 stromen ook binnen: voor de geplande productie tot midden 2020 zijn al kopers.

Begin 2019 kondigde Volkswagen aan dat het de komende jaren miljarden zal investeren in het elektrificeren van het huidige aanbod. Hierdoor moeten er in 2025 voor Volkswagen Group als geheel, waar onder meer ook Audi, Seat, Porsche en Bentley onder vallen, vijftig nieuwe elektrische modellen op de markt zijn gekomen.

Een belangrijke reden voor Volkswagen om de overstap te maken is om in te zetten op duurzaamheid na het dieselschandaal. Dat is niet alleen om het milieu te doen, maar ook een zakelijke strategie. "Elektrische auto's zijn de goedkoopste manier om de klimaatdoelen te halen", verduidelijkte hoofd duurzaamheid Ralf Pfitzner eerder dit jaar.