Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
    • Regio
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Thuis
    • Vakantie
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Zondag 29 januari 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
tanken, tankstation

Vanaf dinsdag E10-benzine aan de pomp; dit moet je weten

Door NU.nl

01 okt 2019 om 11:34Update: 3 jaar geleden
nujij comment346 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
Vanaf dinsdag zijn pompstations met twee of meer tankinstallaties voor benzine wettelijk verplicht de zogeheten E10-benzine te verkopen in plaats van gewone benzine waar 5 procent ethanol bijgemengd is. Niet alle voertuigen zijn daar even geschikt voor.

Om die reden doe je er verstandig aan te controleren of er E10-benzine in je auto kan. E10-Benzine bestaat voor 10 procent uit bio-ethanol, een alcohol die wordt gemaakt van natuurproducten zoals mais en riet- en bietensuiker. Door het aanlengen met bio-ethanol komt er bij de ontbranding van de benzine tot 2 procent minder CO2 vrij.

Bij nieuwe auto's met een registratiedatum van na 12 oktober 2018 zit bij de vulopening een sticker die aangeeft of het voertuig al dan niet geschikt is voor de nieuwe brandstof. Met een iets oudere auto kun je terecht op de website E10check.

Daarnaast zijn er voertuigen die geschikt zijn voor E10 maar die vanwege het prestatieniveau of de compressieverhouding van de motor een brandstof met een hoger octaangetal nodig hebben. Die automobilisten kunnen overstappen van gewone benzine op de zogeheten premium-brandstoffen, waaronder BP Ultimate, Esso Synergy Supreme+, Shell V-Power en Total Excellium.

Foto: NU.nl/Burry van den Brink

E10-benzine moet voor een verlaging van de CO2-uitstoot zorgen. (Foto NU.nl)

Sommige voertuigen minder geschikt voor E10

Het gros van het Nederlandse wagenpark is geschikt voor E10-benzine. BOVAG schat dat ongeveer 700.000 voertuigen mogelijk last kunnen krijgen van de omschakeling naar E10. Dat staat gelijk aan 8,2 procent van het totaal aantal personenwagens in Nederland.

Bovendien komen voertuigen die in de basis minder geschikt zijn voor E10-benzine niet direct in de problemen. Bij veelvuldig tanken van E10, wat van nature iets agressiever is dan benzine, kan de aanslag aan de binnenzijde losraken en het brandstofsysteem vervuilen. Het advies is in dat geval om tijdig het brandstoffilter te controleren en zo nodig te vervangen.

Klassiekers kunnen problemen krijgen

Daarnaast zijn niet alle materialen van het brandstofsysteem geschikt voor E10. Dit geldt met name voor klassiekers. Zo zijn de rubbers van de slangen en afdichtingen mogelijk niet bestendig tegen de nieuwe brandstof. Ook aluminium en zink kunnen er minder goed tegen. De eerder genoemde premium-brandstoffen kunnen uitkomst bieden.

Overigens geldt de wettelijke verplichting om E10-benzine aan te bieden niet voor kleine pomphouders die maar één product verkopen.

Beeld: ANP
nujij comment346 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

NUjij: Uitgelichte reacties

RazorBlade
01 okt 2019 om 15:03
Ik reed al op E5 premium en dat blijf ik doen. Ik heb geen zin in extra slijtage van mijn motor. Daar vind ik het allemaal net iets te kostbaar voor om dat risico te lopen. Ik ga er vanuit dat mijn motor is ontworpen om te draaien op benzine en niet op een mengsel van ethanol. Hoe minder ethanol hoe beter dus. Als ik hier dan ook nog lees dat je minder energie / vermogen haalt uit E10 dan is het helemaal een bekeken zaak. Ik zie dan ook nog dat dit mogelijk minder geschikt is voor performance modellen. Ik heb zo'n vermoeden dat mijn auto daar onder valt. Voor mij veranderd er dus weinig. Gewoon E5 premium brandstof blijven tanken.
Respect: 👍 8Reacties: 💬 10
Reageer
Niek0
01 okt 2019 om 13:25
Zo milieuvriendelijk is E10 helemaal niet, in tegendeel. Niet alleen doordat kostbare akkergrond gebruikt wordt in plaats dat het gebruikt wordt voor duurzame voedsel verbouwing, maar ook om de volgende punten (voor oude auto's sterker dan voor nieuwe, maar toch): 1) Water-ophoping in de brandstoftank - ethanol absorbeert water uit de lucht. 2) Vervuiling van brandstofsysteem 3) hoger brandstofverbruik, verminderde prestaties en minder acceleratie. 4) Corrosie van de inwendige onderdelen van de motor - Water in de brandstof kan leiden tot ernstige oxidatie. 5) Vervuiling van het brandstofsysteem - water, opgelost rubber, plastic, glasvezel en roest kan worden aangezogen. 6) Het zou het ontstaan veroorzaken van microbiële groei in de brandstof . Ethanol is organisch en hygroscopisch en kan de groei van schimmels veroorzaken. 7) korte houdbaarheid – Ethanol is slechts 90 dagen (3 maanden) houdbaar. 8) Ethanol tast kunststof en rubber aan -
Respect: 👍 20Reacties: 💬 7
Reageer
nujij commentBekijk alle reacties


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment346 reacties

Net binnen

  • 01:01
    Finland denkt dat Rusland mogelijk betrokken was bij koranverbranding in Zweden
  • 00:25
    Nieuw op Netflix: deze films en series verschenen deze week
  • 23:16
    Gigantische drugsvangst ter waarde van 114 miljoen dollar op schip vol dieren
  • 22:53
    AZ grijpt naast koppositie met bizar 5-5-gelijkspel tegen FC Utrecht

Meest gelezen

  • 1
    Rozengeur & Wodka Lime-actrice Ghislaine Pierie op 53-jarige leeftijd overleden
  • 2
    Honderden arrestaties rond klimaatbetoging in Den Haag, A12 weer vrijgegeven
  • 3
    Minstens helft van wereldwijde sterfgevallen door corona vindt nu plaats in China
  • 4
    Spaanse politie arresteert man die aanslag plande op strandbezoekers Benidorm
  • 5
    OverzichtOekraïne lijkt grip op Bakhmut te verliezen | Rusland: 14 doden bij aanval op ziekenhuis


Nieuwsvideo's

  • Wildcamera filmt roedel van negen wolven op Veluwe
    Wildcamera filmt roedel van negen wolven op Veluwe
  • Europa wil verbod op PFAS: wat zijn dat ook alweer?
    Europa wil verbod op PFAS: wat zijn dat ook alweer?
  • Honderden klimaatactivisten blokkeren A12 in Den Haag
    Honderden klimaatactivisten blokkeren A12 in Den Haag
  • Bodycambeelden tonen fatale arrestatie zwarte man in VS
    Bodycambeelden tonen fatale arrestatie zwarte man in VS

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
    • Regio
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Thuis
    • Vakantie
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden