Het Verenigd Koninkrijk ligt nog altijd op koers om op 31 oktober zonder deal de Europese Unie te verlaten. De auto-industrie zal daardoor hard getroffen worden. Volgens autofabrikanten en belangenorganisaties zal een 'no deal-Brexit' voor een "aardverschuiving" binnen de sector zorgen.

Het bovengenoemde scenario zal jaarlijks miljarden euro's en een serieus aantal banen kosten, zo waarschuwen de fabrikanten en 22 belangenorganisaties, waaronder de RAI Vereniging, in een gemeenschappelijke verklaring op maandag.

Als er een einde komt aan de vrije handel tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU en de gebruikelijke tarieven van de World Trade Organization worden aangehouden, zou dat een jaarlijkse kostenpost van 5,7 miljard euro kunnen opleveren. Op in het Verenigd Koninkrijk gebouwde voertuigen komt dan een importheffing van 10 procent, op onderdelen een heffing van 4,5 procent.

Een Rolls-Royce wordt bij een 'no deal-Brexit' (nog) duurder. (Foto: AutoWeek)

Verenigd Koninkrijk tweede automarkt van Europa

De organisaties onderstrepen dat dit niet een puur Brits probleem is, omdat de extra kosten worden verhaald op consumenten aan beide zijden van het Kanaal.

Dat het effect zo groot is, komt niet alleen door de omvang van de Britse auto-industrie, maar ook door de omvang van de Britse automarkt. Vorig jaar werden er ruim 2,36 miljoen nieuwe auto's verkocht, waarmee het Verenigd Koninkrijk na Duitsland de grootste markt van Europa was. Tarieven hebben dus aan beide kanten een groot effect.

Eerder dit jaar kondigde Ford aan zijn vestiging in Bridgend te zullen sluiten. (Foto: Getty Images)

Stilvallen van auto-industrie kost 54.700 euro per minuut

De groep belangenorganisaties wijst er bovendien op dat 13,8 miljoen mensen in Europa hun baan te danken hebben aan de auto-industrie. De kans dat een deel van hen die baan verliest, lijkt groot.

De afgelopen maanden hebben verschillende merken al hun conclusies getrokken. Zo stopt Nissan met de productie van de X-Trail SUV in het Verenigd Koninkrijk, terwijl Ford er een motorenfabriek zal sluiten.

Honda vertrekt eveneens, al gaf het merk aan dat dit besluit niet door de Brexit-onzekerheid kwam. BMW, Toyota en PSA, het moederbedrijf van Citroën, DS, Peugeot en Opel, hebben laten weten dat een 'no deal-Brexit' alleen al in het Verenigd Koninkrijk duizenden banen zal kosten.

Ten slotte wordt er gewezen op de kosten van een productiestop, die door de manier waarop de Europese auto-industrie is ingericht op de loer liggen bij een teruglopende vraag. Als de autoproductie in het Verenigd Koninkrijk één minuut wordt stilgelegd, zou dat de Britten 50.000 pond ofwel 54.700 euro kosten.

De opvolger van de Nissan X-Trail zal niet in Sunderland, maar in Japan van de band rollen. (Foto: AFP)

Kijk ook op AutoWeek.nl