De Amerikaanse transportautoriteit National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) heeft Tesla vorig jaar gesommeerd te stoppen met het aanprijzen van de Model 3 als de auto waarin je de kleinste kans op verwondingen hebt na een aanrijding.

Dat blijkt uit documenten die de website PlainSite heeft ingezien. De website, die informatie over het Amerikaanse rechtssysteem publiceert, bracht het nieuws dinsdag naar buiten.

Advocaten van de NHTSA maken bezwaar tegen het bericht van Tesla van 7 oktober vorig jaar naar aanleiding van botsproeven met de Model 3, uitgevoerd door de NHTSA.

Daarin claimde de fabrikant dat je van alle door de NHTSA geteste voertuigen in de Model 3 de kleinste kans op verwondingen hebt bij een aanrijding. Volgens de transportautoriteit laten de scores zich niet vertalen naar een rangschikking.

Uit de door PlainSite opgevraagde stukken blijkt dat Tesla dezelfde nog diezelfde maand, oktober 2018, reageerde op het verzoek van de NHTSA. Daarin gaf het aan dat het niet voornemens is het nieuwsbericht over de score van de Model 3 aan te passen. Het bericht staat dan ook nog altijd op de Tesla-website. Volgens de fabrikant zijn er geen NHTSA-richtlijnen overschreden.

Het is niet de eerste keer dat Tesla de uitslagen van botsproeven door de NHTSA niet juist naar buiten toe communiceert. In 2013 werd de fabrikant van elektrische auto's door de transportautoriteit teruggefloten nadat het claimde dat de Model S een veiligheidsscore van 5,4 sterren had behaald, terwijl het maximum vijf sterren is.