Lotus heeft de laatste jaren de ene na de andere speciale editie van auto's als de Elise, Exige en Evora uitgebracht. Nu is het moment daar dat de kleine Engelse fabrikant een nieuw model uitbrengt: de volledig elektrische Evija.

Kijk voor meer informatie en foto's op AutoWeek.nl

Aanvankelijk ging die auto onder codenaam Type 130 door het leven, maar tijdens het Goodwood Festival of Speed van eerder deze maand werd bekend dat die elektrische supercar de naam Evija zou krijgen.

De Evija is niet alleen de eerste nieuwe Lotus in jaren, maar ook het eerste model dat volledig is ontwikkeld onder de vleugels van moederbedrijf Geely, waar ook Volvo onder valt. De door vier elektromotoren vierwielaangedreven Evija heeft een vermogen van maar liefst 2.000 pk. Daarmee zou het de krachtigste auto zijn die ooit in serieproductie is gegaan.

In minder dan negen seconden naar 300 kilometer per uur

Een sprintje vanuit stilstand naar een snelheid van 100 kilometer per uur moet in minder dan drie tellen achter de rug zijn. Indrukwekkender is de tijd die nodig is om een snelheid van 300 kilometer per uur te bereiken: minder dan negen seconden. Van 100 kilometer per uur naar 200 kilometer per uur neemt minder dan drie tellen in beslag. De topsnelheid is volgens de fabrikant 320 kilometer per uur.

Wie het rustiger aan doet, haalt mogelijk een actieradius van 400 kilometer. Dat komt mede doordat de Evija voor een elektrische auto relatief licht is. Dankzij een uit koolstofvezel vervaardigde koets en lichtgewicht magnesium wielen weegt de auto slechts 1.680 kilo.

Het 70 kWh-accupakket krijgt een plek achter de voorstoelen en daarmee zou de gewichtsverdeling volgens Lotus overeenkomen met die van een supercar met een middenmotor.

Met de hand gebouwd

De Britse sportwagenfabrikant gaat slechts 130 exemplaren bouwen; auto's die met de hand worden gemaakt in het Engelse Hethel. De basisprijs is vastgesteld op 1,7 miljoen pond, grofweg 1,88 miljoen euro. Wie een aanbetaling van ongeveer 277.000 euro doet, is verzekerd van een productieplek. In 2020 moeten de eerste exemplaren de fabriek uit rollen.

Kijk voor meer informatie en foto's op AutoWeek.nl