AMSTERDAM - Nu de hele Audi-modelserie over het front met de singleframegrille beschikt, kan de Audi A4 Cabriolet natuurlijk niet achterblijven. De vernieuwde Cabrio staat op de IAA in Frankfurt en komt in februari 2006 naar Nederland.


De V6 Diesel sprint in 7,3 seconden van 0-100 km/h

Aan de achterzijde verandert de Cabriolet nauwelijks, het glas van de achterlichten is anders van tint en er is een diffusor. Technisch gaat de open vierzitter er behoorlijk op vooruit. De 3.2 V6 FSI met 255 pk vervangt de oude 3.0, en de 2.5 TDI maakt zoals al viel te verwachten plaats voor de 3.0 TDI met 233 pk. De V6 diesel levert een koppel van 450 Nm tussen 1.400 en 3.150 toeren en daardoor is het de op een na snelste A4 Cabrio. Hij sprint in 7,3 seconden van 0-100 km/h en haalt een top van 242. De 3.2 V6 FSI met directe benzine-inspuiting doet daar nog een schepje bovenop met een 0-100-sprint in 6,8 tellen en een top van 250 km/h.

Zestrapsautomaat

Verder staan er twee viercilinders op het programma. De 1.8 T met 163 pk en de 2.0 T FSI met 200 pk, de krachtbron die we onder meer kennen van de Golf GTI. Audi biedt een uitgebreid aanbod van transmissies aan, een handgeschakelde vijf- of zesbak, een Multitronic traploze automaat met tiptronicfunctie en een conventionele zestrapsautomaat.

Het onderstel is eveneens danig onder handen genomen. Vering en demping zijn aangepast, en Audi belooft een besturing die meer gevoel biedt. Een deel van de wielophanging stamt af van die van de S4. Een nieuw stuur en aluminium dorpellijsten tillen het interieur naar een hoger plan.

Verjonging

Elke nieuwe Cabriolet beschikt over een elektrische kap en een uitgebreide klimaatregeling. Xenonkoplampen met bochtenverlichting behoort tot de mogelijkheden. Verder beschikt de open A4 over een infotainmentsysteem met MMI-bediening. Vijf nieuwe lakkleuren en negen nieuwe wielontwerpen maken de verjonging van de A4 Cabrio compleet. In februari 2006 komt hij naar Nederland.