De CO2-uitstoot moet omlaag en daarom wil het kabinet door middel van subsidies elektrisch rijden verder stimuleren. De kosten die eraan verbonden zijn, moeten ergens terugverdiend worden. Het lijkt erop dat een verhoging van de aanschafbelasting op nieuwe personenwagens (bpm) overwogen wordt. Wat betekent dat voor de automobilist?

Dat de deur naar een verhoging van de bpm op een kier staat, betekent dat het kabinet blijkbaar gevoelig is gebleken voor de kritiek op eerdere plannen, waaronder hogere motorrijtuigenbelasting (MRB) en het opschroeven van de accijns op benzine en diesel.

De beoogde manier om de verhoging van de MRB terug te draaien, is tegen het zere been van de BOVAG en RAI Vereniging.

'Nog niks besloten'

Hoewel de insteek van het kabinet - het gelijk houden van de vaste lasten voor personenwagens met een benzine- of dieselmotor - toegejuicht wordt, baart de uitspraak van premier Mark Rutte en minister Eric Wiebes dat "de plannen moeten passen binnen de budgettaire kaders" de brancheorganisaties zorgen.

"Om de kosten te dekken, heb je een verhoging van de bpm van een bepaalde orde nodig, in dit geval tot wel 50 procent", aldus BOVAG-woordvoerder Paul de Waal. "In de wandelgangen hebben we opgevangen dat een verhoging van de bpm een serieuze optie is voor het kabinet, terwijl dit eerder nog werd afgedaan als een indianenverhaal."

Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven heeft tegenover de ministerraad weliswaar bevestigd dat deze plannen op tafel liggen, maar dat er "nog helemaal niks besloten is".

Fors hogere nieuwprijs

Als een verhoging van de bpm wordt doorgezet, betekent dit volgens de BOVAG en RAI Vereniging dat het gemiddelde bpm-bedrag voor auto's met een benzinemotor maximaal zal stijgen naar 7.000 euro. Bij dieselauto's gaat het gemiddelde bedrag in dit scenario van 8.900 euro naar 13.500 euro.

Dit zou betekenen dat een Volkswagen Polo Trendline 1.6 TDI bijna 2.500 euro duurder zou worden. Het model staat nu nog voor 21.280 euro in de prijslijst. Ter vergelijking: in België kost dezelfde Polo 18.550 euro.

De 20.150 euro kostende Polo Comfortline met 1.0 TSI-benzinemotor wordt mogelijk 1.560 euro duurder. In België betaalt men 18.150 euro voor dit model.

'Onbegrijpelijke keuze van het kabinet'

Volgens de brancheorganisaties schiet het kabinet zichzelf in de voet als het plan waarheid wordt. "Als de aanschafbelasting verhoogd wordt, zullen de autoverkoop en de bpm-inkomsten dalen. Hierdoor moet je op termijn weer naar andere middelen grijpen om de kosten te dekken", aldus De Waal.

Daarnaast verwachten de BOVAG en RAI Vereniging dat de import door de verhoging van de bpm zal toenemen. "Dat zullen niet alleen de jonge auto's zijn die je nodig hebt voor een verlaging van de CO2-uitstoot", voegt De Waal toe.

"In vergelijking met ons omringende landen in Europa hebben wij een verouderd wagenpark. Dat wordt de komende jaren alleen maar erger", liet RAI Vereniging-voorzitter Steven van Eijck vorige week al weten.

"Het is onbegrijpelijk dat het kabinet een maatregel overweegt die onze gezamenlijke klimaat-, milieu- en verkeersveiligheidsambities juist ondermijnt. Een hogere bpm leidt tot meer uitstoot van CO2 en schadelijke stoffen, minder verkeersveiligheid en nog meer files", aldus Van Eijck.