Tesla gaat de prijzen van zijn duurdere modellen wereldwijd met gemiddeld 3 procent verhogen. De hogere prijzen moeten het openhouden van meer winkels mogelijk maken.

De maker van elektrisch aangedreven voertuigen kondigde vorige maand aan veel van zijn showrooms te gaan sluiten en zich vooral te gaan richten op online verkopen, om zo kosten te besparen. Daar zouden de klanten van moeten gaan profiteren.

Nu heeft het concern besloten toch meer winkels open te houden. 10 procent van de winkels is al gesloten. Een aantal filialen op goed zichtbare locaties wordt heropend, maar zal met minder personeel gaan draaien.

Nog eens een vijfde van de locaties wordt tegen het licht gehouden. Het hangt af van de prestaties de komende maanden of zij alsnog hun deuren moeten sluiten of open mogen blijven.

Om meer winkels open te kunnen houden, ziet het bedrijf zich genoodzaakt zijn prijzen op te schroeven. "Met andere woorden: we sluiten maar ongeveer half zoveel winkels, maar daardoor bedragen de kostenbesparingen ook ongeveer de helft", stelt Tesla.

Mensen die overwegen een Tesla aan te schaffen, hebben nog tot 18 maart de tijd om dat voor de huidige prijzen te doen.

Het instapmodel van de Model 3 zal niet duurder worden. Deze heeft een vanafprijs van zo'n 35.000 dollar (ruim 31.000 euro).