De V8-benzinemotor sterft in Nederland in rap tempo uit. Nog slechts zes volumemerken leveren een krachtbron met acht cilinders. Waar kan je nog terecht en wat krijg je voor je geld? Een overzicht.

Een aantal jaar geleden was een V8-motor een opstapje naar een nóg grotere krachtbron. Daarnaast was het niet ongebruikelijk dat je een auto uit de hogere middenklasse, denk aan een BMW 5-Serie, met acht cilinders kon krijgen.

Toen aan het begin van deze eeuw bij Volkswagen de bomen nog tot in de hemel groeiden, lepelde het merk zelfs een dergelijke krachtbron in de Passat. De zogeheten W8-motor leverde 275 pk tegen een gemiddeld brandstofverbruik van 13,3 liter op elke 100 kilometer.

Zelfs bij Volvo, dat nu alleen nog viercilinderbenzinemotoren levert, was tussen 2005 en 2010 een V8-krachtbron te krijgen. Het blok werd door het Japanse Yamaha Motor Corporation in elkaar gezet.

Doorgaans voorbehouden aan sportieve modellen

Het relatief hoge verbruik en dito uitstoot van een motor met acht cilinders heeft er in veel Europese landen voor gezorgd dat de dergelijke krachtbronnen inmiddels alleen nog met een kleinere inhoud en een turbo verkrijgbaar zijn. Daarbij zijn ze doorgaans voorbehouden aan sportieve modellen, zoals de BMW M5 en de vele AMG-auto's van Mercedes.

In Nederland, waar de belastingen aan de uitstoot en het gewicht van het voertuig gekoppeld zijn, is een achtcilindermotor daardoor kostbaar en zeldzaam.

V8 in het kort

  • V8 vooral in Amerikaanse auto's erg populair
  • V8 bestaat uit acht cilinders in twee rijen van vier, geplaatst in V-vorm
  • Franse auto De Dion-Bouton had eerste V8
  • Cadillac had met cilinderinhoud van 8,2 liter grootste V8 ooit

Ironisch genoeg is de voordeligste auto met een dergelijke krachtbron er een van de oude stempel, namelijk de Amerikaanse Ford Mustang met een 450 pk sterke 5,0-liter-V8. Deze auto staat voor 110.600 euro in de prijslijst. De cabrioversie voor 120.285 euro.

Ook bij BMW, Jaguar, Land Rover, Lexus en Mercedes-Benz kun je nog terecht, maar alleen het laatstgenoemde merk levert een achtcilindermotor in een reguliere auto, namelijk de S-Klasse. Bij de andere merken zit de krachtbron in sportwagens of grote terreinauto's. Voor de Mercedes heb je minimaal 158.246 euro nodig.

Bij BMW is de V8 voorbehouden aan de onlangs gepresenteerde 8-Serie, hoewel over enkele maanden daar de opgewaardeerde 7-Serie bijkomt. De auto's kosten respectievelijk 171.652 en 163.359 euro. De Lexus RC F, een coupé uit Japan, zit daar met 159.995 euro niet ver vandaan.

Tal van exclusieve merken houden vast aan V8

De overige modellen met een V8-motor vinden we bij de Jaguar Land Rover-familie. Jaguar levert de zowel de F-Pace SUV als de F-Type met een 5,0-liter-V8. De SUV is met 164.120 euro het minst kostbaar.

Bij zustermerk Land Rover zijn de Velar, Range Rover Sport en de Range Rover met de genoemde motor leverbaar. De V8-versie van de Velar werd eerder deze maand gepresenteerd en moet 171.760 euro kosten. De grotere broers kosten respectievelijk 171.960 en 197.510 euro, al zegt het merk dat de genoemde prijzen puur indicatief zijn.

Naast de volumemerken zijn er uiteraard tal van exclusieve merken die vasthouden aan de grote benzinemotor. Bij Aston Martin, Bentley, Ferrari en Lamborghini begint het aanbod pas bij een achtcilinder. De Maserati Levante SUV is sinds kort met een V8 leverbaar en McLaren levert niet anders. Bij Porsche zit een dergelijke krachtbron in de Cayenne en Panamera.

Kijk ook op AutoWeek.nl