Ruim drie jaar na de presentatie van de Tesla Model 3 is de auto eindelijk in Nederland. AutoWeek maakte met de Performance-versie de eerste testkilometers met de veelbesproken elektrische auto. En er valt heel wat over te zeggen, zowel positief als negatief.

De Tesla Model 3 was aangekondigd als een betaalbare elektrische auto. In de Verenigde Staten, waar ook minder kostbare middellangeafstandsversies beschikbaar zijn, komt de prijs inmiddels aardig in de buurt van de beloofde 35.000 dollar (30.900 euro).

In Nederland is vooralsnog alleen de langeafstandsversie te koop, die minimaal 59.000 euro kost. De prijs van de testauto komt dankzij extra vermogen en een speciale lakkleur uit op 72.000 euro. Daar staat tegenover dat geen enkele auto van voor dat geld vergelijkbare prestaties levert: de Model 3 Performance accelereert in zo'n 3,5 seconden naar 100 kilometer per uur.

Tesla neemt een voorsprong op de elektroconcurrentie met zijn flexibiliteit. Met een accupakket van 74 kWh komt hij op papier 530 kilometer ver. In de kou tijdens de test was iets meer dan 400 kilometer de limiet. In de zomer komt 450 kilometer vermoedelijk wel in beeld. Kijk hier voor alle specificaties.

Rijprestaties zijn verbluffend

De Model 3 is uiteraard meer dan een sprintkanon. Neem een bocht en je voelt meteen dat de auto anders in de markt is gezet dat een Model S. Zijn demping is steviger, het kleinere en dikkere stuur werkt directer en de manier waarop je de neus de goede kant op krijgt, is verrassend.

De testomstandigheden waren verre van ideaal; met vrieskou, natte weggedeelten en gemonteerde winterbanden overheerst gewoonlijk onderstuur, oftewel gripverlies van de voorwielen. Zo niet in deze Tesla.

De meerderheid van zijn ruim 1.800 kilo bevindt zich laag tussen de wielen, zodat hij op de weg wordt gedrukt. De neus kan ongehinderd de stuurinput opvolgen, zodat de auto bijna niet onderstuurd is te krijgen.

De Tesla Model 3 is duidelijk echt als sport-sedan op de weg gezet en de resultaten zijn verbluffend. Qua dynamiek kan hij met gemak op tegen de BMW M340i. Er is ook waanzinnig veel tractie bocht-uit dankzij de vierwielaandrijving, zodat je jezelf als het ware kan lanceren.

Anoniem uiterlijk in tegenspraak met prestaties

Aan het uiterlijk van de Model 3 is niet direct af te leiden dat het om een goed rijdende en bloedsnelle auto gaat. Ja, hij heeft een achterspoilertje en dikke wielen, maar er staat nu niet bepaald een auto met evenveel uitstraling als een BMW M3 of Audi RS4.

Bovendien is de afwerking niet heel goed. We zien ongelijke plaatdelen, stukken die onvoldoende op elkaar aansluiten, deurrubbers die niet helemaal goed zitten en andere slordigheden.

Anders dan de vijfdeurs-Model S is de Model 3 een vierdeurssedan. De bagageruimte is daardoor wat minder praktisch, maar biedt evengoed een inhoud van 425 liter, met een extra vak onder de bodem voor je laadsnoer. Aan de voorkant is er ruimte voor nog eens 125 liter.

Op de achterbank is het een fors stuk krapper dan in de Model S, wat logisch is gezien de afgenomen lengte. Qua beenruimte en hoofdruimte is het evengoed nog wel te doen, maar je zit wel onprettig omdat de bank te laag is ten opzichte van de vloer.

Alle informatie op het touchscreen

Binnen in de Model 3 valt het centraal geplaatste touchscreen direct op. Vooral omdat het voorin voor de rest heel erg leeg is. Het scherm herbergt alle informatie en bijna alle knoppen. Zelfs de spiegel- en stuurverstelling werken via het scherm, net als de klimaatcontrole en de rij-instellingen. Of dit een vooruitgang is of niet, is een kwestie van smaak. Feit is wel dat weinig touchscreens in auto's zó snel werken als die van Tesla. Het systeem zelf is bovendien zeer overzichtelijk.

De autopilot is normaal gesproken een belangrijk onderdeel van de Tesla-ervaring, omdat deze merkbaar verder gaat en beter is dan bij welk ander merk ook. Onze testauto had het echter niet, en dat terwijl de hardware standaard aanwezig is. Het kost je 5.300 euro om het aan te zetten bij aflevering.

Doe je dat achteraf, wat gunstig kan zijn voor de bijtelling, dan gaat de prijs met meer dan 7.000 euro omhoog. Gezien onze ervaring met andere Tesla’s is het advies niettemin om het altijd doen. Prettig is ook de Tesla-app, waarmee je de auto kan openen en starten.

Conclusie

De kostbare Performance-versie is gezien zijn prestaties feitelijk niet eens zo heel duur, maar daar kopen mensen die daar niets om geven hem natuurlijk niet voor. De Model 3 verbaast ons met zijn snelheid en rijkwaliteiten. Als elektrische auto is het model bovendien breed inzetbaar en zeer vooruitstrevend. De algehele afwerking blijft jammer genoeg achter.

Kijk hier voor meer informatie over de Tesla Model 3

Kijk hier voor al het eerdere nieuws over de Tesla Model 3