Navigatiedienstverlener TomTom verkoopt zijn Telematics-divisie aan de Japanse bandenmaker Bridgestone voor 910 miljoen euro. 

TomTom maakte in september bekend Telematics in de etalage te zetten. Telematics houdt zich bezig met voertuigvolgsystemen en was in 2017 met een jaaromzet van ruim 162 miljoen euro de kleinste divisie binnen TomTom. 

TomTom is van plan om het merendeel van de opbrengst, namelijk 750 miljoen euro, van de verkoop aan zijn aandeelhouders terug te geven.

De transactie zal naar verwachting worden afgerond aan het einde van het tweede kwartaal van 2019. De verkoop is onder meer begeleid door Barclays. 

'Overgang zal naadloos verlopen'

"We verwachten dat de overgang naadloos zal verlopen en dat onze klanten, leveranciers en werknemers er geen last van zullen hebben", zegt Telematics-topman Thomas Schmidt.

De verkoop moet het voor TomTom mogelijk maken om zich volledig te richten op locatietechnologie voor zelfrijdende auto's. Topman Harold Goddijn liet in september dan ook weten "een duidelijke focus" binnen het bedrijf te willen creëren. 

Het Financieele Dagblad (FD) wist eerder te melden dat naast Bridgestone ook de Franse bandenfabrikant Michelin en de Britse investeringsmaatschappij Pamplona Capital Management interesse hadden in de overname van Telematics.