Land Rover heeft de nieuwe Range Rover Evoque gepresenteerd. Het merk belooft dat het nieuwe model zuiniger en ruimer is dan zijn voorganger.

Om de nieuwe Range Rover Evoque efficiënter te maken, wordt onder andere een mildhybridesysteem toegepast. Hiermee wordt energie door een dynamo opgeslagen in een accu onder de vloer. Tijdens het accelereren wordt de opgeslagen energie ingezet ter ondersteuning van de verbrandingsmotor.

Het systeem wordt leverbaar in combinatie met benzine- en dieselmotoren. De vermogens van de benzinekrachtbron lopen uiteen van 200 tot 300 pk, terwijl dieselrijders de keuze hebben uit vermogens van 150, 180 of 240 pk.

Volgend jaar komt er ook een Evoque-plug-inhybride op de markt. Daarnaast zegt Land Rover dat het model leverbaar wordt met driecilinderbenzinemotoren.

Auto kan ondergrond en bestuurder herkennen

Andere brandstofbesparende techniek zit onder de auto. Dankzij driveline disconnect kan de vierwielaandrijving namelijk ontkoppeld worden, waardoor de Evoque zuiniger wordt.

De aandrijving is daarnaast intelligenter, aangezien die de ondergrond kan herkennen en de onderstelafstemming daarop kan aanpassen. Bovendien kan de auto nu door 60 centimeter in plaats van 50 centimeter diep water rijden.

Binnenin kan het smartsettingssysteem het gedrag van de bestuurder herkennen en de juiste klimaatinstellingen en muziek klaarzetten. Ook de favoriete massagestand van de inzittenden kan onthouden worden.

Meer ruimte

De bagageruimte nam met 10 procent toe tot 591 liter. Met de achterbank plat kan er maximal 1.383 liter aan bagage mee. Als het zicht naar achteren door spullen in de bagageruimte beperkt is, kan de achteruitkijkspiegel dankzij een camera achterop dienstdoen als scherm. Op die manier kan de bestuurder toch precies zien wat er gebeurt.

Land Rover zegt ten slotte dat er achterin nu meer plaats is voor inzittenden. Bovendien is het aantal opbergvakken vergroot.

Kijk voor meer foto's op AutoWeek.nl