Het huidige autobelastingenstelsel moet op de schop omdat de klimaatdoelstellingen van het kabinet voor 2030 anders niet worden gehaald, stelt RAI Vereniging op basis van een onderzoek in samenwerking met adviesbureau Revnext.

Volgens de vereniging is de beste maatregel een systeem van eerlijk betalen naar gebruik, waarbij de bestaande autobelastingen worden omgevormd naar een kilometerprijs op basis van de CO2-uitstoot van een auto. Dat zorgt ervoor dat de belastinginkomsten op peil blijven en de bereikbaarheid verbetert.

Volgens voorzitter Steven van Eijck is er geen andere conclusie meer mogelijk dan dat eerlijk betalen naar gebruik zo snel mogelijk moet worden ingevoerd.

Volgens Van Eijck draait de gewone automobilist straks op voor de subsidies van elektrische auto's, doordat de motorrijtuigenbelasting en aanschafbelasting (BPM) op benzine- en dieselmodellen fors worden verhoogd.

"Onaanvaardbaar", stelt Van Eijck. "Betalen naar gebruik is eerlijker en levert een veel groter maatschappelijk voordeel op."