De Duitse auto-industrie zal op achterstand gezet worden als het niet kan aanhaken bij ontwikkelingen op het gebied van regelgeving en elektrisch rijden, zegt Volkswagen-topman Herbert Diess dinsdag.

Volgens de Duitser moet de industrie zich richten op het produceren van accupakketten en elektrische auto's.

Op dit moment zijn fabrikanten voor batterijcellen overal ter wereld afhankelijk van een handvol Aziatische spelers, waaronder het Japanse Panasonic, Contemporary Amperex Technology uit China en de Koreaanse bedrijven Samsung en LG Chem.

"Vanuit het huidige perspectief is de kans 50 procent dat de Duitse auto-industrie over tien jaar nog bij de koplopers in de wereld hoort", aldus de Diess.

'Kijk naar wat steden kan overkomen'

Vorige maand zei de Duitse kanselier Angela Merkel nog dat het "extreem belangrijk is" dat Europa zich gaat toeleggen op accutechnologieën en de productie van batterijcellen voor elektrische auto's.

Diess wil daarnaast voorkomen dat Volkswagen-thuishaven Wolfsburg hetzelfde lot ondergaat als Detroit en andere zwaar getroffen centra voor autoproductie.

"Als je kijkt naar de voormalige bolwerken van de auto-industrie, zoals Detroit, Oxford-Cowley of Turijn, dan zie je wat steden kan overkomen als belangrijke bedrijven en economische sectoren hun belang verliezen."