Waar de elektrische auto een steeds prominentere plaats inneemt in de gemiddelde showroom, worstelen automakers vooral met het vraagstuk hoe winst te maken met de verkoop van de schonere varianten. 

Dit komt onder meer doordat consumenten nog niet bereid lijken om extra te betalen voor een dergelijk model. Op de autoshow van Parijs, die dinsdag begint, maken de nodige elektrische modellen hun debuut voor het grote publiek.

Met de ontwikkeling van modellen als de DS3 Crossback uit de koker van Franse PSA Group, de Audi e-tron en de Mercedes EQC zijn de nodige miljarden gemoeid. Maar dergelijke kosten ondermijnen de winstgevendheid. Om aan aangescherpte emissiedoelen te voldoen, kan het zomaar zijn dat automakers de varianten tegen verlies moeten verkopen.

"Iedereen moet zich realiseren dat schone mobiliteit gepaard gaat met extra kosten. Dit is vergelijkbaar met biologisch voedsel dat ook doorgaans duurder is", aldus Carlos Tavares.

De baas van PSA, het moederbedrijf van onder meer Peugeot, Citroën en Opel, zegt dat de meerprijs voor schonere auto's geaccepteerd moet worden. Gebeurt dit niet, dan loopt de Europese auto-industrie gevaar.

Productiekosten gooien roet in eten

Volgens kenners van adviesbureau AlixPartners liggen de productiekosten voor een elektrische auto gemiddeld 7.800 euro hoger dan die van conventionele auto's. Bij plug-inhybrides liggen die kosten circa 5.000 euro hoger.

Consumenten zullen volgens de kenners wel twee keer nadenken alvorens tot aanschaf over te gaan als die meerprijs een-op-een wordt doorvertaald in de verkoopprijs. Ook branchevereniging ACEA waarschuwde eerder al voor de te dure stekkerauto's.

Automakers lopen risico op hoge boetes

Vanuit Brussel zijn de regels voor de uitstoot van schadelijke stoffen aangescherpt. Tegen 2021 moet de uitstoot van koolstofdioxide met 45 procent zijn verminderd. Automakers dreigen dat doel niet te gaan halen. Zij lopen het risico op boetes van honderden miljoenen euro's.

De afgelopen tijd neemt de uitstoot van CO2 in de autosector juist weer toe na jaren van dalingen. Dit komt onder meer door het veelvoud aan SUV's dat wordt verkocht. Ook worden meer benzineauto's verkocht ten faveure van diesels. Dieselmotoren stoten meer stikstofdioxide en deeltjes uit, maar minder CO2.

Kenners menen dat automakers de dreigende boetes al hebben ingepast in hun verkoopstrategie. In plaats van boetes te betalen, geven de automakers er de voorkeur aan om geld te verliezen met de verkoop van elektrische auto's om daarmee die markt op gang te helpen.