Prijzen van tweedehands auto's zijn de laatste maanden een stuk duidelijker geworden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) zegt dat nu vaker duidelijk is wat precies inbegrepen is in de prijs waarmee geadverteerd wordt en hoe het met de garantie zit.

Volgens de ACM is dat het resultaat van een campagne die de organisatie samen met onder meer de BOVAG heeft gevoerd. De toezichthouder was daarmee begonnen, omdat er van alles schortte aan de prijzen in autoadvertenties.

Prijzen worden nu over het algemeen inclusief alle onvermijdbare kosten vermeld, zegt de organisatie. Van losse kostenposten vermeldt de verkoper meestal dat die optioneel zijn.

''Autohandelaren en verkoopportals zijn zich nu beter bewust van de regels'', zegt Bernadette van Buchem, directeur consumenten. ''Uitgangspunt is dat de consument de auto moet kunnen meenemen voor de prijs in de advertentie.''

Door de verbeteringen is er voor de ACM nu geen aanleiding om verder op te treden. De organisatie roept autobedrijven en portals wel op om ook de laatste verbeteringen door te voeren om de dienstverlening helemaal in orde te maken.