AMSTERDAM - Stola, de Italiaanse bouwer van prototypes is een samenwerking begonnen met Ruf Automobile en het eerste product is inmiddels klaar. Het is de RK Spyder, een Italiaanse interpretatie van de Porsche Boxster.

Stola is opgericht in 1919 door Alfredo Stola en in de jaren ´30 had het bedrijf een goede naam opgebouwd als bouwers van prototypes en modellen op ware grootte. In de oorlog breidde het bedrijf zijn activiteiten uit op het gebied van trucks en militaire voertuigen. In 1960 namen de drie zoons van Alfredo het bedrijf over en Stola groeide uit tot experts op het werken met plaatstaal en Cad/Camtechnieken. Zo leverde het bedrijf een belangrijke bijdrage in de ontwikkeling van de carrosserie de Fiat Punto in de Melfi-fabriek.


Van de RK Spyder zullen maximaal 49 exemplaren worden gebouwd

Vijf jaar geleden breidde het bedrijf zijn activiteiten met de bouw van een fabriek in Brazilië. Na de dood van de oude Stola, zo´n vijf jaar geleden, is er nogal wat rumoer geweest binnen de familie. Maar de activiteiten gaan gewoon door.

49 Exemplaren

Vorig jaar heeft kleinzoon Alfredo het familiebedrijf verlaten en heeft hij een nieuw bedrijf opgericht, StudioTorino. Stola heeft nu een samenwerkingsverband gesloten met Ruf, het bedrijf uit het Duitse Pfaffenhausen, dat bekend is van het tunen van Porsches. StudioTorino heeft nu zijn eerste auto onthuld, de RK Spyder, waarvan maximaal 49 exemplaren zullen worden gebouwd. De RK Spyder is voorzien van StudioTorino-logo´s aan de zijkanten en heeft het Ruf-logo op de motor en de motorkap.


De RK Spyder haalt een topsnelheid van 285 km/h

De auto is uitgerust met een door Ruf getunede 3,8-liter zescilinder met Ruf compressor. De motor levert 420 pk en heeft een maximum koppel van 450 Nm. De RK Spyder haalt daarmee een topsnelheid van 285 km/h en moet kunnen sprinten van 0-100 k/h in 4,5 seconden. Grote Bremboremmen moeten de 1400 kg zware roaster tot staan kunnen brengen. De auto staat op 19-inch wielen die zijn voorzien van Fuldarubber in de maat 235/35 vóór en 265/30 achter.