'Auto's met rijhulpsystemen vaker betrokken bij ongevallen'

Veiligheidsuitrusting en rijhulpsystemen zorgen er vooralsnog niet voor dat auto's met dergelijke technologie minder vaak bij ongelukken betrokken zijn.

Dat blijkt uit de Branchemonitor Schadesector 2018-2030, opgesteld door Automotive Insiders, Oude Essink Business-Advies en Solera, waar verschillende media over schrijven.

Volgens het FD lopen verzekeraars hiermee het risico op een extra 75 miljoen euro aan schade door de aanwezigheid van veiligheidssystemen in de auto, zoals rijbaanassistentie, parkeersensoren en zelfremmende systemen.

"Wie geen veiligheidsvoorziening heeft, maakt per jaar 14 procent kans op schade. Bij bestuurders die vier functionaliteiten voor veiligheid aan hebben staan, ligt de kans op schade op 23 procent", zo tekent het dagblad op uit de mond van onderzoeker Leo Oude Essink.

De reparatiekosten aan een voertuig vallen door de aanwezigheid van zogeheten Advanced Driver Assistence Systems (ADAS) bovendien hoger uit, aangezien niet alleen bumpers en plaatwerk vervangen moet worden, maar in veel gevallen ook de systemen zelf.

De onderzoekers constateren daarnaast dat 42 procent van de zakelijke rijders zich er niet van bewust is dat de auto voorzien is van ADAS. Bovendien krijgt slechts 24 procent van het koperspubliek een uitleg bij de systemen. Tot slot wordt aangevoerd dat bestuurders teveel op de techniek vertrouwen.

Vorig jaar kwam de Duitse verzekeraar HUK tot een vergelijkbare conclusie.

Lees meer over:
Tip de redactie