AMSTERDAM - Mercedes presenteert op een innovatiesymposium in Washington de 'bionic car'. De auto blinkt uit door zijn lage verbruik en lage uitstoot. Voor de vormgeving stond de koffervis model.

De Mercedes-Benz bionic car is een studiemodel dat speciaal is ontwikkeld voor het DaimlerChrysler Innovation Symposium in Washington. Het technologiecentrum en de ontwikkelingsafdeling van het concern hebben voor de bionic car de handen ineen geslagen. Er is speciale aandacht besteed aan de aërodynamica, veiligheid, comfort en milieuvriendelijkheid.


De imitatie van de schildachtige huid levert volgens de fabrikant een 40 procent sterkere carrosserie op

De bionic car heeft een Cw-waarde van 0,09; volgens Mercedes is dat een nieuw record in de automobielwereld. De auto heeft een lengte van 4,24 m en komt op een gemiddeld brandstofverbruik van 4,3 liter per 100 km; 20 procent minder dan een normale vergelijkbare productieauto. Bij een constante snelheid van 90 km/u haalt de bionic car, die is voorzien van een 140 pk sterke dieselmotor zelfs een verbruik van 2,8 liter op 100 km.

AdBlue

Om het de uitstoot van NOx te reduceren is de auto voorzien van SCR (Selective Catalytic Reduction) -techniek, afkomstig uit de vrachtautobranche. Een additief, de vloeistof 'AdBlue' wordt hierbij in het uitlaatsysteem gespoten en zo worden schadelijke stoffen omgezet in waterstof en water. Daarnaast is het studiemodel voorzien van een roetfilter.

Koffervis

Zijn vormgeving dankt de bionic car aan de koffervis. Bionisch betekent zoiets als 'beschikkend over bovennatuurlijke krachten'. Om dat voor elkaar te krijgen imiteerde Mercedes voor de carrosserie van de concept car de schildachtige huid van de vis. Dat levert volgens de fabrikant een 40 procent sterkere carrosserie op dan mogelijk is bij conventionele ontwerpen. Het gewicht van de auto kan daarentegen met 30 procent verminderd worden.