Volgens het Britse Jato Dynamics stoten personenauto's op basis van de nieuwe meetmethode voor uitstoot en brandstofverbruik tot wel 18 gram meer CO2 per kilometer uit dan gedacht.

Gemiddeld zou de uitstoot een kleine 10 gram per kilometer hoger liggen, waarschuwt Jato Dynamics vrijdag. Het verschil is het grootst bij luxe sedans en middelgrote SUV's.

Deze voertuigen stoten respectievelijk 18,3 en 16,7 gram meer CO2 per kilometer uit dan eerder werd aangenomen. Bij stadsauto's en kleine SUV's valt de gemiddelde uitstoot 6,6 en 7,5 gram CO2 per kilometer hoger uit.

Jato verwacht dat de gemiddelde uitstoot van het Europese wagenpark volgend jaar daardoor op 130 gram CO2 per kilometer uitkomt. Op dit moment zou dat rond de 118 gram per kilometer schommelen.

Vanaf 2020 zullen autofabrikanten zich aan het door de EU vastgestelde gemiddelde van maximaal 95 gram CO2 per kilometer moeten houden.

Voorheen werden uitstoot en verbruik vastgesteld middels de New European Driving Cycle (NEDC). Op die methode was veel kritiek, omdat er op een rollerbank onder laboratoriumomstandigheden getest werd.

In een persbericht zegt het onderzoeksbureau voor de auto-industrie dat het verschil in uitstoot met de Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP), noodzakelijk voor de typegoedkeuring van een voertuig, hoger uitvalt dan gedacht.

Waar eerder nog uit werd gegaan van gemiddeld 8 gram CO2 per kilometer meer, ligt de gemiddelde uitstoot nu 9,6 gram per kilometer hoger.

Hogere uitstoot heeft gevolgen voor prijs nieuwe auto's

De hogere CO2-uitstoot heeft in Nederland direct gevolgen voor de prijs van nieuwe auto's. Om die gevolgen zo veel mogelijk te beperken, mogen auto-importeurs hun WLTP-resultaat in ons land voorlopig terugrekenen naar een NEDC-waarde. Daar is de huidige bpm-wetgeving immers nog op gebaseerd.

Omdat de meetomstandigheden evengoed anders zijn, betekent ook deze zogenaamde NEDC 2.0-waarde een hogere CO2-uitstoot.

Aangezien nog niet alle modellen opnieuw gehomologeerd zijn, moet volgens Jato rekening gehouden worden met een verdere stijging in de gemiddelde uitstoot per kilometer.

Het terugrekenen naar NEDC-waardes wordt nauwkeuriger naarmate de beschikbaarheid van de nieuwe uitstootgegevens toeneemt. De onderzoekers zetten daarom in op gemiddeld 10,3 gram CO2 per kilometer meer dan voorheen.