Ferrari heeft in de eerste zes maanden van dit jaar een nettowinst van 309 miljoen euro geboekt, een verbetering van 19 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Ook het aantal leveringen zat in de lift, zo blijkt uit de op woensdag gepresenteerde halfjaarcijfers.

Tot en met juni zijn er dit jaar 4.591 nieuwe sportwagens afgeleverd, 6 procent meer dan een jaar eerder. De omzet van het merk daalde desondanks licht, van 1,741 naar 1,737 miljard euro.

Uit de publicatie, waarin Ferrari stilstaat bij het overlijden vorige week van president Sergio Marchionne, blijkt verder dat Europa, het Midden-Oosten en Afrika met 2.176 exemplaren nog altijd het grootste afzetgebied van het merk is.

De modellen met V12-motor, de Ferrari 812 Superfast in het bijzonder, waren het populairst. De verkoop ervan nam met 22,6 procent toe. De vraag naar de auto's met een V8 viel 1 procent hoger uit.

Ferrari verwacht dit jaar ongeveer 9.000 nieuwe exemplaren af te leveren.