Vereniging Zakelijke Rijder tegen nieuwe bijtellingsregels

De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) verzet zich tegen de inperking van de bijtellingskorting op elektrische voertuigen. Volgens de VZR is er sprake van discriminatie op prijs.

Op 1 januari 2019 wordt de bijtellingskorting voor zakelijke bestuurders van elektrische auto's met een nieuwprijs van meer dan 50.000 euro teruggeschroefd.

De eerste 50.000 euro van de fiscale waarde wordt dan net als nu nog met 4 procent bijtelling belast, maar over alles daarboven wordt dezelfde 22 procent geheven als van toepassing is op leaseauto's met een conventionele verbrandingsmotor.

Bovendien geldt voor de 4 procentbijtelling straks een maximum van zestig maanden, net als voorheen het geval was bij de 14 en 20 procent-categorieën.

Vereniging Zakelijke Rijders

De Vereniging Zakelijke Rijders laat bij monde van voorzitter Jan van Delft weten het niet mee eens te zijn met de aanscherpingen.

"We zien geen enkele reden om een differentiatie aan te brengen op de korting op de bijtelling. Deze auto's zijn allemaal volledig CO2-vrij. Dat stimuleer je, óf dat stimuleer je niet."

Van Delft benadrukt dat elektrische auto's duurder zijn dan een vergelijkbare met verbrandingsmotor, waardoor die 50.000 euro-grens redelijk snel bereikt is.

"Op deze manier krijg je een tweedeling. We vinden deze nieuwe regels te ingewikkeld en zelfs een beetje denigrerend jegens de berijders van duurdere EV's."

Tenietgedaan

Ook de termijn van zestig maanden voor het 4 procentdeel is de VZR een doorn in het oog. Volgens de vereniging stamt deze regel uit het verleden, bedoeld om het overheidsbudget niet te veel te belasten. Het heeft nu een heel vervelend bijeffect, zegt Van Delft.

"Zakelijk gebruik van deze auto's is na zestig maanden niet meer interessant en deze auto's verdwijnen vervolgens in de handel naar het buitenland. Het meerjarig CO2-effect wordt zo vooral in het buitenland geconsumeerd en dat kan toch niet de bedoeling zijn van het gegeven belastingvoordeel."

Van Delft voert gesprekken in Den Haag en hoopt onder Kamerleden draagvlak te creëren voor de bezwaren van de VZR.

Tesla

De maatregelen lijken vooral potentiële Tesla-rijders te treffen, aangezien dat merk vooralsnog geen model voor minder dan 85.000 euro in de prijslijst heeft staan. Ook de in aantocht zijnde elektrische auto's van Audi en Jaguar zullen een dergelijk prijskaartje hebben.

Tip de redactie