De Nederlanse importeur van Nissan is erin geslaagd extra productieplekken voor de volledig elektrische Nissan Leaf te bemachtigen. Hierdoor wordt de levertijd van het voertuig verkort. 

"Auto's die nu worden besteld, zouden aanvankelijk in november geleverd worden, maar dat is nu vervroegd naar uiterlijk oktober", meldt de importeur donderdag. 

Volgens Nissan Nederland was daar "maandenlang" lobbyen bij de fabriek in het Verenigd Koninkrijk voor nodig. Daar rollen de auto's voor de Nederlandse markt van de band. 

Op het Europese continent staat de Benelux wat betreft het aantal orders voor de elektrische Nissan op de tweede plek. 

Van de dik vierduizend orders in België, Nederland en Luxemburg werd ruim twee derde in Nederland getekend. Nederland heeft met de bpm-vrijstelling en een lage bijtelling een gunstig belastingklimaat voor elektrische auto's.

Alleen in Noorwegen, waar bestuurders van elektrische voertuigen meer voordelen genieten, doet de Leaf het beter. 

Grens

Na de 40 kWh-versie van de Nissan Leaf volgt in het eerste kwartaal van 2019 een variant met een 60 kWh-accupakket. 

Die auto, die minstens 400 kilometer ver moet komen op een acculading, verschijnt in het jaar waarin de bijtellingsgrens van 50.000 euro een rol gaat spelen voor potentiële kopers.

Voor elektrische auto's met een hogere nieuwprijs geldt per 1 januari 2019 een bijtellingstarief van 22 procent in plaats van 4 procent op het gedeelte dat boven de 50.000 euro uitkomt.

Speelruimte

"Een volledig afgeladen 40 kWh-Leaf kost zo'n 41.500 euro, dus dan is er nog bijna 10 mille speelruimte voor de duurdere variant", zegt de importeur daarover.

Hyundai Nederland houdt bij de Kona Electric ook al rekening met de nieuwe regels en zegt de prijs van de duurste variant net onder die grens te zullen houden.

Kijk voor meer informatie op AutoWeek.nl