Na eerder schetsen te hebben getoond, geeft Audi nu de beelden van de nieuwe Q8 vrij. De nieuwe crossover heeft de afmetingen van een Q7 en gaat concurreren met onder meer de BMW X6 en de Mercedes-Benz GLE Coupé.

Met een lengte van 4.986 mm is de Q8 enkele millimeters korter dan een Q7. Wel is de nieuwkomer iets breder en lager dan de Q7, wat andere proporties als resultaat heeft.

Het sportievere voorkomen wordt benadrukt door behoorlijk forse wielkasten, brede schouders, een relatief lage raampartij en een zeker voor Audi-begrippen een opvallende voor- en achterzijde.

Het interieur is net als bij de A6, A7 en A8 voorzien van touchscreens. De vijfzits Q8 biedt achter de achterbank 605 liter aan bagageruimte. Met de rugleuning plat wordt dat 1.755 liter.

Aluminium

Door het veelvuldig gebruik van aluminium is geprobeerd het gewicht laag te houden, al is de auto met 2.145 kg voor de 3.0 TDI-uitvoering geen lichtgewicht.

Om de massa mooi door de bocht te laten gaan, biedt Audi behalve adaptieve dempers en optionele luchtvering ook vierwielbesturing aan.

Diesel

De Q8 wordt in eerste instantie leverbaar met twee dieselmotoren en een benzinekrachtbron. De 50 TDI-versie beschikt over de bekende 3,0-liter-TDI-motor met 286 pk.

Het blok wordt door elektriciteit ondersteund dankzij een 48V-boordnet en mild-hybridtechnologie. Hiermee kan de Q8 bij snelheden tussen de 55 en 160 kilometer per uur 'zeilen' met een uitgeschakelde motor en wordt er tijdens het afremmen energie opgewekt.

Met deze aandrijflijn sprint de Q8 in 6,3 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en haalt hij een top van 232 kilometer per uur.

Een minder krachtige diesel met 230 pk (45 TDI) en een benzineversie met 340 pk (55 TFSI) volgen begin 2019. De 30 TDI wordt al in juli in Europa geïntroduceerd.

Kijk voor meer informatie op AutoWeek.nl