Toyota is automerk met hoogste merkwaarde, Tesla snelste stijger

Toyota voert voor het elfde jaar de lijst aan van autofabrikanten met de hoogste merkwaarde ter wereld. Tesla zag zijn merkwaarde voor dit jaar het snelst toenemen.   

Dat blijkt uit de BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands 2018, samengesteld door het Amerikaanse onderzoeksbureau Kantar Millward Brown.

​De waarde van Toyota wordt voor dit jaar geschat op 29,99 miljard dollar, omgerekend 25,86 miljard euro.

Mercedes-Benz en BMW volgen op plekken twee en drie. De merkwaarde van Duitse fabrikanten wordt geschat op respectievelijk 22,15 en 22,10 miljard euro. Vorig jaar was die volgorde nog omgekeerd.

Ford staat met 10,98 miljard euro op plek vier, terwijl Honda met een waarde van 10,94 miljard euro een positie lager staat. Net als de bovengenoemde drie merken waren ook Ford en Honda goed voor top honderd-noteringen.

Tesla

De merkwaarde van Tesla wordt door Kantar Millward Brown voor dit jaar geschat op 8,12 miljard euro, waarmee het de snelste stijger onder de automerken is. De bouwer van elektrische auto's staat op de achtste plaats, net onder Audi en Nissan.

De positieve uitschieter is volgens onderzoeksbureau te verklaren door het feit dat de consument Tesla niet alleen ziet als een autobouwer, maar ook als ruimtevaarders. Tesla-topman Elon Musk is tevens oprichter van het ruimtetransportbedrijf SpaceX.

Wel plaatst Kantar Millward Brown een kanttekening: "Tesla vertegenwoordigt een grote belofte, maar deze belofte moet het wel gaan inlossen", wijzend op de voortdurende problemen met het opvoeren van de productie van de Model 3.

Dieselschandaal

De lijst wordt gecompleteerd door Maruti Suzuki en Volkswagen. Het Duitse merk is na een afwezigheid van drie jaar weer terug in de top tienvan meest waardevolle automerken.

Volgens Kantar Millward Brown heeft het dieselschandaal bij Volkswagen geen grote gevolgen voor de verkoopaantallen gehad, waaruit volgens hen blijkt dat het merk nog steeds het vertrouwen van de consument geniet.

Voor de samenstelling van de jaarlijkse BrandZ top honderd, die sinds 2006 wordt gepubliceerd, gaan de onderzoekers uit van het gevoel van klanten bij bepaalde merken. Hierbij wordt gebruik gemaakt van interviewgegevens van ongeveer 3 miljoen consumenten wereldwijd.

De merkwaarde van Google is het hoogst, die van Apple en Amazon volgen op plekken twee en drie.

Tip de redactie