Het studiemodel Exelero is een coupé op Maybach-basis. De auto is ontwikkeld door Fulda om een hogesnelheidsband voor straatauto´s te testen.

Voor het bouwen van een auto om een nieuwe hogesnelheidsband van Fulda te testen werd Leon Hustinx van Maybach benaderd voor samenwerking. Voor de carrosserie en de wijzigingen aan de techniek zijn 2 professoren en 4 studenten van de technische hogeschool in Pforzheim verantwoordelijk. De banden van de Exelero heeft nieuwe banden nodig om de snelheden aan te kunnen

Optimalisering

De Maybach Exelero is gebouwd op de basis van de Maybach 57; de korte versie van de limousine. Het eenmalige studiemodel is 2,14 m breed en 1,59 m hoog. Om de auto voldoende topsnelheid te geven – de nieuwe band van Fulda moet snelheden aankunnen van 350 km/u – werd de biturbo V12 vergroot van 5,6 tot 5,9 liter en werd de werking van de turbo´s geoptimaliseerd.

De krachtbron van de Exelero levert 700 pk en meer dan 1.000 Nm koppel. De auto met een gewicht van 2.660 kg sprint in 4,4 seconden van 0 naar 100. Op de testbaan in Nardo werd een topsnelheid neergezet van 351,45 km/u.

Hoofdrol

Met de tests heeft Fulda een band in handen voor een straatauto die 350 km/u aankan. De band heeft de maat 315/15 ZR 23. De Exelero werd gebouwd door carrosseriebouwer Stola in Italië. Aan de afwerking is ook gedacht. In het interieur spelen leder en aluminium een hoofdrol.

Maybach heeft geen productieplannen voor de Exelero. Maar misschien is een coupé wel een ideetje...