Resultaten BMW lager door wisselkoerseffecten

BMW heeft in het eerste kwartaal van dit jaar duidelijke tegenwind gehad van negatieve wisselkoerseffecten door de sterkere euro. Het Duitse autoconcern zag daardoor zijn omzet ondanks hogere verkopen onder druk staan.

Dat blijkt vrijdag uit cijfers die het bedrijf uit München naar buiten heeft gebracht.

De omzet kromp in vergelijking met een jaar geleden met 5 procent tot 22,7 miljard euro. Als wisselkoerseffecten buiten beschouwing worden gelaten was er sprake van een zeer bescheiden omzetkrimp.

De wereldwijde verkoop van de merken BMW, Mini en Rolls-Royce steeg in de eerste drie maanden van dit jaar met 3 procent tot 604.629 voertuigen, wat het beste resultaat voor een eerste kwartaal ooit is. Daarnaast werden bijna 36.000 motorfietsen verkocht.

De winst voor belastingen ging met 3 procent omlaag tot ruim 2,7 miljard euro. Dat kwam naast valuta-effecten ook door hogere kosten voor onderzoek en ontwikkeling, onder meer voor nieuwe modellen in de concurrentiestrijd van BMW met zijn aartsrivalen Daimler en Audi.

Als wordt gekeken naar de nettowinst, wist BMW er nog een kleine plus uit te persen. Het bedrijf werd geholpen door een hogere marge bij de automobielactiviteiten. De nettowinst steeg met iets meer dan 1 procent tot 2,3 miljard euro.

BMW handhaafde zijn prognoses voor het hele jaar. Daarbij verwacht het autobedrijf een licht stijgende verkoop en omzet, met een winst voor belastingen die minstens vergelijkbaar zal zijn aan die van 2017.

Lees meer over:
bmw
Tip de redactie