Volkswagen belicht nieuwe aandrijflijnen

Volkswagen heeft tijdens het International Vienna Motor Symposium in Oostenrijk een licht geworpen op nieuwe aandrijflijnen die op termijn in productiemodellen te vinden zullen zijn.

Volkswagen benadrukt tijdens het motorensymposium dat de Golf volgend jaar als eerste auto van het merk een zogenaamd 48V-mild hybrid-systeem krijgt.

Door de 48-volt-assistentie kan de auto zijn motor niet alleen uitschakelen bij stilstand, maar bijvoorbeeld ook als er wordt uitgerold. Bovendien helpt de starter-generator, het onderdeel dat ervoor zorgt dat de motor soepel start, met accelereren bij de eerste meters.

Alles bij elkaar zou dit volgens Volkswagen zo'n 0,3 liter per honderd kilometer besparen. Na de Golf is de rest van het modellenaanbod aan de beurt. Audi, onderdeel van de Volkswagen Group, past de techniek al toe op de A8, A7 en A6.

Aardgas

Verder kondigt Volkswagen de komst van de nieuwe 1.5 TGI Evo aan, een motor met variabele turbinegeometrie die op aardgas loopt. Het blok levert 130 pk en wordt dit jaar voor het eerst geproduceerd.

In de huidige Golf met automatische DSG-transmissie moet het verbruik op 3,5 kilogram aardgas per 100 kilometer liggen, goed voor een actieradius van 490 kilometer. Daarna kan nog 190 kilometer op benzine worden gereden.

Meer motorennieuws is er in de vorm van een volledig nieuwe 2,0-liter TDI. Deze dieselmotor is tevens voorzien van mild hybrid-techniek. De nieuwe 2.0 TDI's komen beschikbaar in vermogens van 136 tot en met 204 pk.

Volgens Volkswagen zijn de nieuwe dieselkrachtbronnen lichter, zuiniger en leveren ze gemiddeld 9 procent meer vermogen en koppel. Uitgebreide specificaties volgen later.

Kijk voor meer informatie op AutoWeek.nl

Lees meer over:
Tip de redactie