BMW toont zo goed als productierijpe elektrische X3
Hoewel het dus nog niet om een productierijpe versie gaat, nadert de iX3 die status wel. De Duitse autofabrikant wil in 2020 een volledig elektrische variant van de compacte SUV op de markt brengen en lijkt dus op koers om dat te gaan doen.
De auto wordt onder BMW's i-label geschaard en maakt deel uit van het elektrische offensief van de fabrikant uit München. Omstreeks 2025 wil de BMW Group twaalf elektrische auto's in het modellenaanbod hebben. Deze concept-iX3 geldt als voorbode van de elektrische X3.
BMW staat erom bekend dat de uiteindelijke productieauto's nooit veel afwijken van de eerder getoonde studiemodellen. De iX3 die BMW gaat verkopen zal naar verwachting slechts op detailniveau afwijken van de auto die in China is getoond. Elektische auto's van BMW zijn voortaan herkenbaar aan het i-logo. Op dit studiemodel is dat al terug te zien op onder meer de flanken en de achterkant.
eDrive-technologie
De iX3 beschikt over de vijfde generatie van BMW's eDrive-technologie. Hierbij zijn de elektromotor, de transmissie en de aandrijfelektronica samengevoegd in één unit. Tevens heeft het nieuwe systeem krachtigere batterijen. De iX3 zal de eerste BMW zijn met deze nieuwe aandrijflijn aan boord.
In de iX3, die door BMW Brilliance in het Chinese Shenyang zal worden gebouwd, bestaat de aandrijflijn uit een 270 pk sterke elektromotor die is gekoppeld aan een 70 kWh groot accupakket.

De actieradius zou, volgens de WLTP-cyclus, op 400 kilometer liggen. De aandrijflijn kan overweg met snelladers die tot 150 kW genereren. Met een dergelijke lader is het pakket in dertig minuten oplaadbaar
BMW Nederland liet eerder aan AutoWeek weten dat het verwacht dat 15 tot 25 procent van de verkochte auto's van het concern omstreeks 2025 volledig elektrisch zal zijn. Dat komt neer op 500.000 elektrische auto's per jaar. BMW heeft voor de zekerheid een hele rij modelnamen vastgelegd: van i1 tot i9 en van iX1 tot iX9.