AMSTERDAM - De nieuwste versie van de in Amerika enorm populaire Chrysler 300 is reuze snel. Het is de 300C SRT8 , met de door SRT (het equivalent van AMG) getunede V8-motor met 425 pk. In vijf tellen rijdt de wagen van nul naar honderd kilometer per uur.

De Chrysler 300 is in Amerika een regelrechte hit. Niet alleen omdat de vormgeving veel mensen aanspreekt, maar ook omdat zijn rijkwaliteiten, uitrusting en motorisering dik in orde zijn. De beschikbaarheid van de Hemi V8 in de 300C is een groot voordeel: maar liefst 43 procent van alle verkochte 300's is een C. De rest wordt geleverd met een 2,7- of 3,5-liter V6. Ook in Europa valt de stoere Chrysler op. Wij kunnen hier zijn vormgeving ook wel waarderen, al past hij met zijn formaat en prijs vanaf zo'n 50.000 euro niet bepaald in het populaire segment.


Achterop de kofferklep zorgt een spoiler voor meer neerwaartse druk

Nu is er dus een nog snellere versie, de 300C SRT8. Kenners weten het al: SRT staat voor Street & Racing Technology en het getal geeft het aantal cilinders aan. SRT is de performancedivisie binnen de Chrysler Group, ofwel de Amerikaanse evenknie van AMG, al heeft die laatste een veel langere historie en een enorme staat van dienst.

SRT-team

Het SRT-team werd in 2002 naar aanleiding van het succes van de Viper SRT10 in het leven geroepen als een combinatie van alles wat zich bij Chrysler met 'performance' bezig hield: Motorsports engineering, Viper development en Mopar Performance Parts engineering.

Nu is de 300C met zijn 340 pk sterke 5,7-liter Hemi V8 al een snelle versie, maar SRT had daar andere ideeën over. Het blok werd versterkt en opgeboord tot 6,1-liter. Met tal van andere maatregelen resulteerde dat in een vermogen van 425 pk, 85 pk meer dan van de 5,7-liter Hemi, terwijl het maximum koppel met 44 Nm is toegenomen tot 569 Nm. De SRT8-motor is nu de snelste V8 die ooit door Chrysler is gebouwd: sneller dus dan de legendarische Street Hemi uit 1966.

Speciaal

Uiteraard is de SRT8 ook voorzien van specifieke zaken die SRT gebruikt voor zijn versies. Zo hebben de stabilisatorstangen vóór en achter een grotere diameter en zijn de veren aangepast. De SRT8 heeft Bilstein schokdempers, Brembo remmen met vier zuigers per cilinder en hij staat op speciale 20-inch aluminium wielen met Goodyear F1 Supercarbanden.

Buitenkant

Aan de buitenkant herken je de SRT8 aan de dieper vallende bumperspoilers, vóór met luchtinlaten voor extra koeling van de remmen. Verder is de met een verchroomde rand omlijste grille in de carrosseriekleur uitgevoerd, net als de buitenspiegels en de deurhendels. Achterop de kofferklep zorgt een spoiler voor meer neerwaartse druk en zien we een SRT-badge.

De definitieve prijs van de SRT8 is nog niet bekend maar schattingen wijzen op 80.000 euro. Volgend voorjaar is de Chrysler te koop.