Het zal tot zeker 2023 duren voordat Ford volledig elektrische modellen op het Europese vasteland gaat bouwen. Tot die tijd zijn investeringen in het ombouwen van productielijnen niet rendabel.

Dat zegt de baas van Ford in Duitsland, Gunnar Herrmann, in een op dinsdag verschenen interview met het Duitse Handelsblatt. Op dit moment liggen de verkoopaantallen van volledig elektrische auto's nog te laag.

Van de volledig elektrische Renault Zoe werden vorig jaar 30.134 stuks geregistreerd in Europa. Bij de Nissan Leaf lag dat aantal op 16.832 exemplaren.  

Pas als er fors meer volledig elektrische voertuigen op jaarbasis verkocht worden, loont het volgens Herrmann na te denken over productie van een dergelijke auto in Duitsland.  

Aangezien het gereedmaken van een productielijn voor een nieuw model doorgaans 15 maanden in beslag neemt, zou de Fiesta fabriek in Keulen de voor de hand liggende locatie zijn. 

De Ford Fiesta, die in Duitsland voor de rest van Europa en het Verenigd Koninkrijk geproduceerd wordt, zit in 2023 aan het einde van zijn huidige modelcyclus komt. Dat geeft het merk voldoende voorbereidingstijd, aldus Herrmann.

Het eerste volledig elektrische model van Ford komt overigens in 2020. Twee jaar later wil het merk wereldwijd 16 volledig elektrische auto's in het aanbod hebben, zo maakte het bedrijf aan het begin van dit jaar bekend.