De Volkswagen Beetle krijgt geen opvolger. De productieversie van de I.D. Buzz Concept, een busje met designkenmerken van de T1 bestelwagen uit de jaren vijftig, neemt de rol van 'retromodel' bij Volkswagen over.

Dat meldt het Engelse Autocar op basis van uitspraken van Frank Welsch, hoofd van de onderzoek- en ontwikkelingsafdeling van Volkswagen.

Welsch zegt van mening te zijn dat je een historisch model als de Kever slechts een paar keer terug kan brengen.

"Je kan niet eindeloos met een New New New Beetle komen," aldus Welsch. De productie van de al genoemde I.D. Buzz moet omstreeks 2021-2022 van start gaan.

Pon's Automobielhandel, de importeur van Volkswagen, meldt eveneens dat het einde voor het model in zicht is. 

"De Volkswagen Beetle gaat deze zomer voor de Europese markt uit productie. Het model bestaat dan 8 jaar en is aan het einde van zijn levenscyclus. Er is vooralsnog geen opvolger voor deze Volkswagen gepland," aldus manager public relations Dennis Homberg.

Terugblik

In 1994 gaf Volkswagen tijdens de North American International Auto Show met de Concept 1 het signaal af dat de Kever zou terugkeren. Het model had alle stijlkenmerken van de originele Kever.

Het belangrijkste verschil was plaatsing van de motor. Deze lag niet langer achterin, zoals bij de oer-Kever, maar gewoon voorin.

In 1998 werd de productieversie op de Nederlandse markt gebracht als New Beetle, een driedeurs hatchback op basis van de Golf  IV, die later ook gezelschap zou krijgen van een cabriolet.

In 2001 verraste Volkswagen met de New Beetle RSI, een flink uitgebouwde variant met een 224 pk sterk VR6-blok. Er zijn slechts 250 exemplaren van de RSI op kenteken gezet.

De zachtaardige uitstraling van de standaard New Beetle leverde de auto overigens twee keer de titel Gay Car of the Year op.

Tussen 1998 en 2011 - de auto onderging in 2005 een facelift - zijn in Nederland 5.593 New Beetles geregistreerd. 1999 en 2000 waren de beste jaren van het model, aangezien er toen respectievelijk 1.506 en 1.213 stuks werden afgeleverd.

Generatie twee

Sinds 2011 bouwt Volkswagen de tweede generatie van de New Beetle, een auto die simpelweg 'Beetle' heet. Het model is te herkennen aan een iets stoerder getekende koets.

De Cabrio keerde terug, terwijl de RSI kwam te vervallen. Nieuw voor generatie twee waren de verhoogde Dune-versies.

De Beetle heeft in Nederland tot op heden 1.423 kopers gevonden. In tegenstelling tot de New Beetle is de Beetle in geen enkel jaar meer dan 1.000 keer verkocht.

In 2012 werden in Nederland 444 exemplaren op kenteken gezet, waarna de verkopen het jaar erop al daalden tot 366 stuks. In 2014, 2015, 2016 en 2017 werden achtereenvolgens 198, 122, 134 en 139 Beetles afgeleverd.

Kijk voor meer foto's op AutoWeek.nl